OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad och vara med och driva Socialstyrelsen kommunikationsarbete framåt? Socialstyrelsen arbetar för allas rätt till en god hälsa och en jämlik vård och omsorg.
Kommunikationsavdelningen samordnar och utvecklar myndighetens kommunikation. Nu söker vi två kommunikatörer till vårt kommunikationsteam inom hälso- och sjukvårdsområdet. Den ena med fokus på organ- och vävnadsdonation, den andra med fokus på god och nära vård samt patientsäkerhet.
Vi söker dig som vill driva processen för kommunikation i samhällsviktiga frågor, hålla samman kommunikationsteam inom avdelningen och i nära samarbete med sakkunniga kollegor på myndigheten.
För att klara uppdraget behöver du ha en bred kommunikationskompetens. Du behärskar analys och strategi, formulerar tydliga budskap och producerar innehåll för olika kanaler. För dig är det lika självklart att ha ett konsultativt förhållningssätt som att planera och följa upp effekten av kommunikationen.
Din placering kommer att vara på kommunikationsavdelningens enhet för kommunikationsutveckling 1.
Socialstyrelsen är en krisberedskapsmyndighet och därför finns möjlighet att utvecklas som kommunikatör i beredskap.
Vi söker dig som har
• relevant akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller likvärdig inriktning
• minst tre års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en större organisation
• erfarenhet av kommunikationsarbete i statlig myndighet eller annan offentlig organisation
• erfarenhet av att driva kommunikation i hälso- och sjukvårdsfrågor
• erfarenhet av att arbeta med proaktiv kommunikation och hur kommunikation i olika kanaler stärker varandra
• erfarenhet av att leda och driva kommunikationsuppdrag med gott resultat
• gedigen kunskap och erfarenhet som skribent och av att formulera budskap med tydligt målgruppsfokus
• erfarenhet av att beställa kommunikationstjänster och produktioner som exempelvis film
• erfarenhet av att i ditt arbete samverka med andra organisationer.
Som kommunikatör är du utvecklingsinriktad. Du har fokus på omvärlden och håller dig uppdaterad inom såväl kommunikationsområdet som inom de sakfrågor du arbetar med.
För att lyckas i rollen behöver du vara mål- och resultatinriktad samt relationsbyggande. Du har god struktur, är lösningsorienterad och kreativ. Du har goda ledaregenskaper och är skicklig på att leda team mot gemensamma mål. Du är även kvalitetsmedveten och van vid att arbeta effektivt mot deadlines. I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga färdigheter för tjänsten.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med kriskommunikation
• erfarenhet av att driva allmänhetsinriktad kommunikation
Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2022.
Tjänsterna är allmän visstidsanställning på ett år på heltid med start i augusti med placering i Stockholm. Möjlighet till förlängning finns. Tjänstetitel blir kommunikatör.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Britta Zaar Nyman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Mathilda Törnlöf. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Frida Raft ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055