OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter och ansvar
Vi söker tre kommunikatörer med gedigen erfarenhet av intern kommunikation till enheten Myndighetskommunikation. Försäkringskassan befinner sig just nu i ett större förändringsarbete och du kommer att arbeta med frågor som är långsiktigt viktiga för myndigheten. Exempel på arbetsuppgifter är att analysera kommunikationsbehov, skapa kommunikationsplaner, leda utbildningar och workshops, ta fram budskap och att ge kommunikationsstöd och rådgivning till chefer och andra nyckelpersoner. Du kommer ha ett nära samarbete med myndighetens ledning.
Alla tre tjänster innebär strategiskt och operativt kommunikationsarbete. En av rollerna är mer operativ och passar dig som gillar att ha många varierande uppdrag som ibland har kort startsträcka. De andra två rollerna passar dig som är van vid långsiktiga kommunikationsuppdrag i en komplex och komplicerad miljö.
Enhetens fokus ligger till största delen på chefs- och ledningskommunikation genom att förklara och sätta Försäkringskassans uppdrag, inriktning och mål i ett sammanhang, för interna och externa intressenter. Enheten arbetar även med metodutveckling och praktisk träning i kommunikativt ledarskap och förändringskommunikation.
Som kommunikatör hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet inom kommunikationsområdet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikativt ledarskap och/eller förändringskommunikation
• har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt, planerar i förväg, gör tydliga prioriteringar
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet med hög kvalitet
• har förmåga att se helheter och analysera sammanhang
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har en mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikation för både externa och interna målgrupper
• har erfarenhet av en liknande roll i offentlig verksamhet
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikationsstöd till projekt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tre tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort: Stockholm. Resor inom Sverige kan förekomma.
Kontakt
Chef: Pernilla Gyllner, 072-574 42 42 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ottilia Rasimus, 010-112 24 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Borg, 010-116 34 74. Saco-S: Ingmarie Johansson, 010- 119 26 37. Seko: Eliza Grundström, 010- 115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.