OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker två kommunikatörer till kommunikationsfunktionen på enheten för kommunikation och it.
Båda tjänsterna är visstidsanställningar på nio månader.
Om enheten för kommunikation och it
På vår enhet får du 21 trevliga kollegor som är indelade i tre funktioner: kommunikation, tips och it. Vi arbetar med extern och intern kommunikation, tar emot och utreder inkomna tips och förfrågningar, ansvarar för omvärldsbevakning och dataanalys och ser till så att den digitala arbetsmiljön på Konkurrensverket fungerar bra.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med intern och extern kommunikation på både operativ och strategisk nivå, tillsammans med ett engagerat och kreativt gäng med sju kommunikatörer. Vi samarbetar gärna i såväl små som stora uppdrag för att nå bästa resultat, och har oftast väldigt roligt tillsammans på jobbet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att skriva olika typer av texter, redigera och publicera innehåll i våra digitala kanaler och ge kommunikationsstöd till andra enheter inom myndigheten. Vår textproduktion omfattar bland annat notiser, artiklar, intervjuer och faktatexter.
Vi har många spännande kommunikationsuppdrag framöver och som du kommer att vara delaktig i. I somras lanserade vi en ny webbplats där en del arbete återstår kring både innehåll och funktion. Den 1 november fick Konkurrensverket ett helt nytt kommunikationsintensivt ansvarsområde då lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter trädde i kraft.
Webbplatsen är vår viktigaste externa kanal, men vi har även två digitala nyhetsbrev, en podcast med 7–8 avsnitt per år och konton på Linkedin, Twitter och Youtube. Utöver det skickar vi pressmeddelanden, publicerar rapporter och arrangerar seminarier. Vi producerar även en del rörligt material.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en driven och noggrann skribent, har kunskap om digital kommunikation och erfarenhet av kommunikationsplanering.
För att passa till tjänsten har du:
- en akademisk examen eller liknande utbildning inom kommunikationsområdet
- mycket goda kunskaper i svenska, lätt för uttrycka dig i tal och skrift, förmåga att snabbt formulera ett budskap och anpassa texter till olika målgrupper, format och kanaler
- erfarenhet av kommunikationsplanering i små och stora uppdrag
- vana av att arbeta med publiceringsverktyg (vi har Episerver för den externa webbplatsen och Sharepoint för intranätet)
- erfarenhet av arbete med sociala medier, framför allt när det gäller löpande innehållsarbete (vi finns på Twitter och Linkedin)
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av att självständigt ge råd och stöd till chefer, projektledare och kollegor i kommunikationsfrågor
- erfarenhet av arbete med samhällsinformation, gärna på en myndighet
- erfarenhet av klarspråksarbete
- goda kunskaper i engelska, framförallt i skrift
- vana av att arbeta i Adobe CC
- erfarenhet av att utvärdera och följa upp kommunikationsinsatser
Om du dessutom är lyhörd, flexibel, engagerad och samarbetsinriktad kommer du att passa bra för jobbet och förhoppningsvis trivas riktigt bra hos oss.
Vi kommer att titta på den samlade kompetensen hos de två kommunikatörer vi kommer anställa, och hur kandidaterna kompletterar varandra.
En utvecklande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag
Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Hos oss får du möjlighet att bidra och utvecklas tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor, och med intellektuellt stimulerande arbetsuppgifter.
Vi är en organisation med korta beslutsvägar där utveckling och ständiga förbättringar är i fokus. Vi arbetar i trevliga och nyrenoverade lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss har du möjlighet att teckna en överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan.
Ansökningsprocessen
Låter det här som två spännande tjänster med ett uppdrag och en profil som passar dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan senast den 11 januari 2022! Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du förklarar hur du matchar dig mot utannonserad tjänst. Bifoga även examensbevis. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi.
Med tanke på coronapandemin kommer vi troligtvis att genomföra intervjuerna digitalt via Skype eller Zoom.
Information och kontakt
Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats. Anställningarna avser två visstidsanställningar under nio månader på heltid. Tillträdesdatum efter överenskommelse men gärna så snart som möjligt. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning. Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att höra av dig till: Erika Svärdh, kommunikationschef, 08-700 15 60, erika.svardh@kkv.se, Åsa Lövström, funktionsansvarig kommunikation, 08-700 16 36, asa.lovstrom@kkv.se eller Kajsa Palmqvist, HR-partner. Fackliga företrädare är Emelie Buss Augustsson (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås på 08-700 16 00.
Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.