OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Om institutionen
Handelshögskolan har, med sina drygt 3 700 helårsstudenter, 470 anställda, 160 internationella partneruniversitet och fyra institutioner en unik bredd. Unik är också skolans nära samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, AACSB och AMBA.
Företagsekonomiska institutionen är den största institutionen vid Handelshögskolan och bedriver omfattande forskning och utbildning på grund- och avancerad nivå och forskarutbildning inom ämnena företagsekonomi och ekonomisk geografi. Institutionen har cirka 140 anställda och är uppdelad i fyra sektioner: Industriell och finansiell ekonomi & Logistik, Management & Organisation (inklusive Ekonomisk geografi), Marknadsföring samt Redovisning. Institutionen har också en administrativ och teknisk grupp.
Som kommunikatör vid Företagsekonomiska institutionen ingår du i den administrativa gruppen, som ansvarar för personal-, ekonomi-, forsknings- och studieadministration, studievägledning och kommunikation. Gruppen består i dagsläget av cirka 30 personer och leds av en administrativ chef.
Arbetsuppgifter
Som kommunikatör arbetar du strategiskt och operativt med institutionens kommunikation till både externa och interna målgrupper. Du ger stöd i kommunikationsfrågor till institutionsledning, forskare samt kollegor inom verksamhetsstödet. Du är också rådgivande till de forskningscentrum som institutionen är värd för.
Du arbetar med institutionens interna kommunikation, exempelvis genom att analysera och föreslå kanaler och tillvägagångssätt. Du ansvarar för institutionens interna nyhetsbrev och ser till att hålla de interna sidorna i Medarbetarportalen uppdaterade.
Att sprida institutionens forskningsresultat är en viktig uppgift. Detta kommer du att arbeta med löpande, genom pressmeddelanen och nyheter på webben. I arbetsuppgifterna ingår också att sprida nyheter och information i sociala medier, något som görs i samarbete med Externa relationer på Handelshögskolan.
Som webbredaktör ansvarar du för att förvalta och utveckla institutionens interna och externa webbplatser, både vad det gäller innehåll och utformning. Du ska också se till att de följer lagar, regler och universitetets riktlinjer. Du hjälper och stöttar institutionens lättredaktörer som arbetar i webben. Under 2023 kommer du att vara involverad i omarbetning av institutionens webbsidor i Studentportalen samt flytt av dessa till annat webbpubliceringsverktyg.
Du ingår i nätverket för Handelshögskolans kommunikatörer och det universitetsövergripande nätverket för kommunikatörer. Handelshögskolans kommunikatörer arbetar tillsammans för skolans bästa på olika sätt och har nyligen tagit fram en kommunikationsstrategi.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en erfaren kommunikatör och som har förmågan att driva och utveckla ditt eget arbete. Du behöver ha ett stort intresse för forskning och utbildning.
Du har ett strukturerat sätt med god förmåga att planera ditt arbete och prioritera kommunikationsbehov samt kan hantera många olika processer samtidigt. Du har ett prestigelöst förhållningssätt, kan ta egna initiativ och har lätt för att samarbeta.
Krav för anställning är:
• Akademisk utbildning inom kommunikation/journalistik, eller motsvarande som arbetsgivaren finner relevant.
• Dokumenterad erfarenhet av att producera texter för olika målgrupper och kanaler.
• Dokumenterad erfarenhet av arbete med webb.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från arbete med kommunikation inom högskolesektorn.
• Erfarenhet av arbete med digital kommunikation, t.ex. digitala nyhetsbrev, sociala medier.
• Erfarenhet av arbete med fotografering, film, grafisk formgivning, podd.
• Kunskaper i publiceringsverktyg som t.ex. Drupal, Akeneo PIM, InfoGlue.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är tillsvidare med omfattning 100 % av en heltid, placering vid Företagsekonomiska institutionen, Vasagatan 1 i Göteborg.
Tillträdesdag snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Tillsättningsförfarande
Urval, intervju och referenstagning samt evt arbetsprov utförs av en lokal rekryteringsgrupp.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Christina Hallberg administrativ chef, 031-786 1408, christina.hallberg@handels.gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal, där du måste registrera en profil. Starta genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska innefatta följande handlingar:
• Meritförteckning/CV och personuppgifter
• Personligt brev där du beskriver varför du har sökt denna tjänst och på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer
• Kopior på examensbevis och andra relevanta handlingar
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-11-17.
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.