OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd.
Sektionen har ca 40 medarbetare. Avdelningen Kommunikativt verksamhetsstöd bidrar till utvecklingen av organisationens kommunikativa förmåga genom stöd till framförallt interna processer.
Vi söker nu en intern webbredaktör till avdelningen Kommunikativt verksamhetsstöd. Webbredaktören ska arbeta som huvudredaktör för de universitetsgemensamma interna webbplatserna Medarbetarwebben och Staff Pages, som har målgrupperna svensktalande och engelsktalande medarbetare.
En stor del av uppdraget innebär att utveckla och förbättra innehållet för målgruppen forskare. Detta görs inom ramen för projektet HR Excellence in Research i samarbete med många andra inom universitetet. Ditt uppdrag kommer också att fokusera på att leda och samordna det redaktionella arbetet med webbplatserna och utveckla den redaktionella processen.
I uppdraget ingår också att kvalitetssäkra innehållet utifrån användarvänlighet och lagkrav, t ex webbtillgänglighet. På universitetet har vi inget gemensamt intranät, utan många olika interna webbplatser inom olika delar av organisationen. Du samarbetar med andra interna webbredaktörer och webbpublicister, bland annat en samordningsgrupp med representanter från universitetsgemensamma sektioner.
Du har flera års erfarenhet av arbete som redaktör för ett intranät eller webbplats i en offentlig organisation, gärna decentraliserad. För dig är verksamhetens behov i centrum och du strävar efter att förbättra webbplatserna med fokus på slutanvändarna. Du ser sambandet mellan verksamhetsutveckling och utveckling av de interna webbplatserna. Som person är du drivande, pedagogisk, tydlig, strukturerad och samarbetsinriktad.
Webbredaktören ingår i internkommunikationsteamet på avdelningen Kommunikativt verksamhetsstöd och arbetar också nära Webbavdelningen och redaktionen för HR-webben. Projektledare och delprojektledare för projektet HR Excellence in Research är viktiga samarbetspartner liksom sidansvariga inom Gemensamma förvaltningen och avdelningen Forskningsservice.
Arbetsuppgifter
- Samordna innehåll, struktur och redaktionellt arbete för Medarbetarwebben och Staff Pages.
- Förbättra och utveckla innehållet och navigeringen på webbplatserna för målgruppen forskare inom ramen för projektet HR Excellence in Research
- Ta fram och redigera övergripande innehåll på webbplatserna
- Ansvara för startsidorna
- Driva och leda mindre utvecklingsarbete för innehållet på webbplatsen utifrån användartester och andra verktyg för utvärdering av innehållet (t ex sökstatistik, webbanalys och behovsinventeringar)
- Koordinera sidansvariga och deras behörigheter, se till att de får introduktion och utbildning.
- Ge stöd i innehållsarbete, t ex genom att vidareutbilda sidansvariga i aktuella frågor
- Besluta om nya sidor
- Kvalitetssäkra webbplatsernas innehåll utifrån användarvänlighet och lagkrav, t ex webbtillgänglighet
- Planera och leda återkommande innehållsrevisioner av webbplatserna
- Koordinera inkomna frågor till funktionsadressen
- Bedöma önskemål om utveckling av innehåll och struktur
Kvalifikationer
Krav
- Högskoleutbildning i strategisk kommunikation eller medie- och kommunikationsvetenskap
- Flera års erfarenhet av att arbeta som intranätredaktör, webbredaktör eller innehållsstrateg
- Aktuella kunskaper i att kommunicera på webben och redaktionella processer Erfarenhet av systematiskt innehållsarbete ur ett användarperspektiv
- Kunskaper i webbanalys, sökoptimering, användartester och målgruppsanalys
- Flerårig erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg
- Erfarenhet av att utbilda webbpublicister
- Mycket goda kunskaper om webbtillgänglighet
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande
- Arbeta i projekt och utveckla processer
- Arbeta med UX-copy inom digitala tjänster och webbgränssnitt
- Leda möten eller workshops för idéarbete och problemlösning
För att lyckas i rollen som webbredaktör och kommunikatör på Lunds universitet behöver du förstå organisationens kultur och karaktär. Det är därför viktigt att du är lyhörd och har en förmåga till helhetssyn. Ditt arbete bedrivs i hög utsträckning självständigt, vilket kräver driv och initiativkraft samtidigt som du behöver säkerställa att du uppfyller de behov som verksamheten har och att du går i takt med målen och inriktningen för verksamheten.
Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad i 2 år.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär