OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ale bor över 27 000 människor. Det gynnsamma läget längs Göta älv, närheten till Sveriges andra stad, fantastisk natur och ett varierat boende gör Ale till en attraktiv kommun i Göteborgsregionen. Våra 1 900 medarbetare möter Aleborna i livets alla skeden. Att jobba hos oss är att spela en viktig roll för Ales utveckling och välfärd.
Det händer mycket i Ale just nu. Ale är mitt uppe i ett mycket spännande visionsarbete, hur Ale ska se ut 2025. Kommunen har en nyligen färdigbyggd motorväg samt pendeltåg som snabbt tar dig till och från kommunen, vilket skapar helt nya förutsättningar för utveckling och tillväxt. Till det pågår byggnationer av "gröna" boendemiljöer, prisbelönt IT-arbete i skolan, entreprenörsskola etc.
Den 12 november 2013 lanserades nya ale.se. Den nya webbplatsen är byggd i responsiv design och är skapad utifrån mobile first. Det innebär att vi i designarbetet utgått ifrån de minsta skärmarna. Nu behöver vi din hjälp med att fortsatt hålla hög kvalitet på vår webbplats med målet att få bästa betyg bland landets alla kommuner i SKL:s undersökning om webbinformation till medborgarna.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter:
Som kommunikatör/webbredaktör kommer du att arbeta med förvaltning och utveckling av kommunens digitala intranät och sociala medier. Du kommer att ingå i kommunikationsenheten som består av kommunikationschef, kommunikationsstrateg och kundcenter (fyra personer). Arbetet som webbredaktör innebär att arbeta med behovs- och målgruppsanalyser, kommunikationsplanering, sökoptimering samt producera material anpassade för målgruppen och mediet. I arbetsuppgifterna ingår även att vara ett stöd till övriga verksamheter i webbfrågor samt utbildning av kommunens webbpublicerare.
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer:
Yrkeshögskole- eller högskoleutbildning inom journalistik, information eller kommunikation med några års erfarenhet av att arbeta inom kommun. Kunskaper och färdigheter i Indesign, Illustrator, Photoshop är ett extra plus. Vi ställer höga krav på din förmåga att skriva för webben, såväl nyhetstexter, som säljande och informativa texter. Kunskap om och erfarenhet av Sitevision eller annat publiceringsverktyg är ett krav. Du ska ha kunskap om webbens möjligheter och begränsningar och vet vad som krävs för att skapa en tillgänglig webbplats utifrån W3C och WCAG.
Personliga egenskaper:
Vi ser dig som en utåt- och serviceinriktad person som har lätt för att skapa nätverk på din arbetsplats. En god samarbets- och kommunikationsförmåga är en förutsättning. Likaså ett samhällsintresse. Du är lösningsorienterad, idé- och initiativrik, självgående och ansvarsfull. Du har förmågan att hålla en strategisk överblick i kombination med operativt arbete.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anne Kolni, kommunikationschef
0303-33 06 41, 0704-32 06 41
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Anne Kolni, kommunikationschef
0303-33 06 41
Enhetschef kontaktcenter Mari Schönenberg
0725-84 74 26