Kommunjurist

Kommunjurist

Arbetsbeskrivning

Skurups kommun har runt 16 000 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar.

1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad!

Skurups vision 2045: Med hjärta och engagemang för livskvalitet, trygghet och utveckling skapar vi platsen där vi lever, verkar och växer – tillsammans. Skurups kommun är platsen för det goda livet.

På kanslienheten i Skurups kommun levererar vi juridiskt stöd till våra politiker, våra interna verksamheter och samarbetar med externa myndigheter och organisationer.
Vi har byggt upp ett gediget team av kompetenta medarbetare inom upphandling, nämndadministration, registratur, arkiv och informationsskydd. Vi söker nu dig som vill arbeta som kommunjurist och sekreterare till kommunfullmäktige!

Kanslienheten tillhör den kommunövergripande staben där även ekonomienheten, HR-enheten, IT-enheten och kommunikationsenheten finns.

Skurup kommuns verksamhet är bred, med allt från skola, vård och omsorg till de mer tekniska verksamheterna, kök och fastighet. Detta innebär att kommunens olika verksamheter är i behov av många olika typer av varor, tjänster och entreprenader




ARBETSUPPGIFTER
Rollen som kommunjurist och sekreterare till kommunfullmäktige innebär att du kommer att befinna dig i centrum av den politiska arenan i Skurup där du stöttar med din kompetens både inom sammanträdesteknik och som juridisk rådgivare. I rollen som sekreterare till kommunfullmäktige är du med redan från början av ett ärendes beredningsprocess och säkerställer rättssäkerheten i hela kedjan. Du har ett nära samarbete med kommunfullmäktiges ordförande och är ett stöd till denne vid utskick, under politiska sammanträden och expediering av beslut.

I rollen som kommunjurist kommer du att arbeta med en stor bredd av lagstiftningar. Genom detta uppdrag får du goda möjligheter till personlig utveckling samtidigt som du får vara med och vidareutveckla kommunens juridiska arbete. Som kommunjurist är du också kommunens ombud vid tvister och rättsliga processer. Som medarbetare på kanslienheten erbjuds du kompetenshöjande insatser i from av interna utbildningar såväl som externa.

I rollen som kommunjurist i Skurups kommun tolkar du och implementerar relevant lagstiftning inom kommunens verksamheter samt har en rådgivande och granskande roll. Detta arbete kommer att ske i samarbete med kompetenta kollegor inom kommunen och genom externa kontakter. Som kommunjurist kommer du också att jobba brett med olika lagstiftningar och vara ett stöd till våra verksamheter.

Det är ett omväxlande arbete där du får möjlighet att använda dina kunskaper i ett brett register av juridiska frågor. I rollen som sekreterare till kommunfullmäktige ansvarar du för nämndadministrationen som innefattar utskick av kallelse och ärenden, genomförande av sammanträde samt expediering av beslut. Som kommunjurist kommer du också vara viktig i utvecklingen av hela organisationens ärendeprocess.




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en jur. kand eller jurist-/ rättsvetarexamen eller motsvarande som anses likvärdig. Arbetet som kommunjurist förutsätter att du har goda kunskaper inom flera rättsområden som exempelvis kommunalrätt, förvaltningsrätt, informationssäkerhet, fastighetsrätt, offentlighet- och sekretess samt GDPR.

Det är meriterande att du har tidigare erfarenheter från juridiskt arbete inom offentlig sektor, gärna som kommunjurist, nämndsekreterare eller handläggare.

Som person är du serviceinriktad, flexibel och gillar att anta utmaningar. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i juridiska frågeställningar av skiftande karaktär och du känner dig bekväm med att ge professionellt stöd till såväl tjänstepersoner som förtroendevalda. Du är prestigelös och vill lösa uppgifter som ligger inom ditt ansvarsområde. Att ha flera bollar i luften är något du trivs bra med och hanterar väl.

Du kan strukturera komplicerade frågeställningar samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt, såväl muntligt som skriftligt, även för de som inte har juridiska kunskaper. Du trivs med att arbeta konsultativt och i samarbete med andra samtidigt som du är trygg i att ta egna initiativ och självständigt driva frågor inom ditt område. Du har goda kunskaper i det svenska språket och har god IT-systemvana. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Dao Davidsson, Personalchef
0411-536020

Sammanfattning

Besöksadress

St Torgg. 4 Skurup
None

Postadress

St Torgg. 4
Skurup, 27480

Liknande jobb


Kommunjurist till kommunledningsförvaltningen

5 november 2024

7 oktober 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

4 september 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

12 augusti 2024