Kommunjurist

Arbetsbeskrivning

Kommunjuristen är placerad inom den nya administrativa avdelningen vid kommunledningskontoret. ARBETSUPPGIFTER Kommunjuristen är kommunens främsta resurs i juridiska frågor. Kommunjuristen har fyra huvudsakliga arbetsområden: . Juridisk rådgivning till kommunledningen och förvaltningarna . Genomföra utredningar och handlägga ärenden till kommunstyrelsen . Viss processföring samt att vara kommunens kontaktperson när processer förs med hjälp av ombud. . Personuppgiftsombud för kommunens nämnder och bolag Den rådgivande rollen innebär att kommunjuristen gör självständiga bedömningar. Utöver genomförandet av egna utredningar och föredragning av egna ärenden i kommunstyrelsen håller kommunjuristen i internutbildningar samt leder och/eller deltar i olika projekt och arbetsgrupper. Kommunjuristen är placerad inom den nya administrativa avdelningen vid kommunledningskontoret. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en juridisk utbildning (jur.kand examen), med en inriktning som är relevant för befattningen samt erfarenhet av- och ett stort intresse för kommunala frågor. Kompetens inom följande juridikområden/lagstiftningar är meriterande: kommunalrätt, förvaltningsrätt, offentlighetslagstiftning, PUL, avtalsrätt, LOU, associationsrätt, processrätt samt överförmyndarjuridik. Vi vill att du har en god pedagogisk förmåga och har lätt för att samarbeta. En god förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift är en förutsättning.

Sammanfattning

Liknande jobb


Kommunjurist till kommunledningsförvaltningen

5 november 2024

7 oktober 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

4 september 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

12 augusti 2024