OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höganäs ambition är att vara en av Sveriges bästa kommuner och våra förväntningar på oss själva är höga. Vi har invånaren och service i fokus och tillsammans åstadkommer vi goda resultat. Nyckeln till framgång är att ha medarbetare som brinner för sitt jobb, så det förväntar vi oss att du också gör!
Våra interna ledord är kommunikation och koncerntanke. Vi tror att ett öppet kommunikationsklimat ger effekt på vår kommun, våra invånare, våra företagare, våra föreningar och våra besökare. Höganäs blir då - väl värt att investera i.
Har du redan nu tankar om hur Höganäs kan bli en av Sveriges bästa kommuner? Då kanske du är den vi söker!
Höganäs kommun jobbar efter devisen ”från kol till diamant”. Det vill säga, vi är bra - men vi vill bli ännu bättre! Vi söker dig som vill jobba i en engagerad kommun med stor framåtanda. Vi erbjuder en utvecklande arbetsmiljö i en gemytlig atmosfär.
Vill du vara med och slipa vår diamant?
På kommunledningskontoret blir du en central del av kommunens organisation och jobbar på eller nära avdelningar som personal, ekonomi, information, näringsliv och administration. Då organisationen är i en ständig rörelse och du befinner dig i närheten av rodret, kommer du aldrig ha en tråkig stund.
Som stöd i ditt arbete finns andra jurister i organisationen att samarbeta med.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och göra skillnad för många människor och bidra till att Höganäs kommun når sina mål!
Som kommunjurist i Höganäs kommun arbetar du både strategiskt och operativt. Du gör utredningar samt ger juridisk rådgivning till dina kollegor och kommunens förtroendevalda inom flertalet av kommunens verksamhetsområden. Du bevakar rättsutvecklingen inom för kommunen relevanta rättsområden, offentligrättsliga samt civilrättsliga, och genomför utbildnings-, utveckling- och informationsinsatser. Du ansvarar även för kommunens arbete med personuppgiftshantering och dataskyddsförordningen.
I arbetsuppgifterna ingår också att företräda kommunen i förhandlingar och i processer i domstol.
Då Höganäs kommun hela tiden strävar efter att pröva nya sätt att arbeta kommer du inom ramen för ditt uppdrag få utföra uppgifter åt andra kommuner i vår närhet. För närvarande samarbetar vi med Båstads kommun som du kommer att få lösa uppdrag för.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en juristexamen, besitter en bred allmänjuridisk kompetens och har arbetat som jurist. Det är meriterande om du har erfarenhet att arbeta jurist på en kommun eller inom en myndighet och därigenom har goda kunskaper av flertalet av de rättsområden som förekommer inom kommunal verksamhet som exempelvis kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen med mera.
Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor och goda kunskaper av dataskyddsförordningen.
Förutom goda juridiska kvalifikationer och erfarenheter måste du vara lösningsfokuserad och hjälpa oss finna framkomliga vägar på juridiska frågeställningar. Höganäs kommun strävar efter att finna nya metoder att lösa vårt uppdrag. Därför behöver du som person vara kreativ och gilla komplicerade arbetsuppgifter där du måste tänka utanför boxen.
För att lyckas i arbetet behöver du ha en positiv och serviceinriktad inställning och lätt för att knyta nya kontakter. Du stimuleras av nya utmaningar och tar eget ansvar.
Arbetet kräver att har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift men även att du har förmågan
ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Charlotte Vahtera
042-33 77 68
Din fackliga representant
042-33 71 00
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-337472
Kommunals expedition
042-33 72 43
via kommunens växel Din fackliga representant
042-33 71 00
HR-strateg Maria Ramberg
042-33 71 72
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-33 74 72
Kommunikationschef Charlotte Vahtera (på plats 1-23 juli)
042-33 77 68
HR-strateg Maria Ramberg (fram t.o.m. 1 juli)
042-337172
Ekonomichef Per Broman
042-33 71 18