OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svedala kommun växer och är inne i en mycket spännande och expansiv fas. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där ett hållbart arbetsliv, ett gott bemötande, en stor portion öppenhet, engagemang och mod guidar oss i våra uppdrag.
Med höga ambitioner och verksamheter i framkant finns här kraft att växa. Tillsammans bygger vi en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet.
Vi söker nu en kommunjurist. Är du en driven och samhällsengagerad person som lockas av ett självständigt och varierat uppdrag? Då kan du vara vår nästa medarbetare!
Uppdrag
Arbetet som kommunjurist kräver att du har kunskaper inom flertalet rättsområden, med tonvikt på samhällsbyggnadsfrågor, dataskydd, avtalsrätt, skola och kommunal- och förvaltningsrätt. Minst lika viktigt är att du har en mycket god servicekänsla, ett djupt engagemang för kommunala frågor och vill bidra till verksamhetsutveckling utifrån din kompetens – Svedala är en växande kommun och det ställer krav på omställning inom många av kommunens ansvarsområden.
Som kommunjurist är du hela organisationens rådgivare i juridiska frågor. Ofta handlar arbetet om att vara ett bollplank som med sin juridiska metod och en pragmatisk inställning hjälper sina kollegor att landa rätt. Det gäller att gilla att reda i komplexa situationer och ha förmågan att hitta rätt i snåriga ärenden.
En annan viktig del i arbetet är att genom omvärldsbevakning följa rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på gällande regler. I uppdraget ingår vidare att skriva fram ärenden till politiken, skriva yttranden till myndigheter eller andra aktörer samt att i vissa fall företräda kommunen i förhandlingar och processer i domstol. Du kommer också att vara sekreterare i kommunfullmäktige och kommunstyrelsens utskott för plan- och exploateringsfrågor samt dataskyddsombud för kommunstyrelsen.
Kommunjuristen tillhör kanslienheten vid kommunledningskontoret och är underställd stabschefen. Kanslienheten har ett ansvarsområde som omfattar flertalet av kommunens inre processer som dokument- och ärendehantering, nämndsadministration, upphandling och arkivfrågor. Du kommer att jobba nära dessa olika funktioner, som har medarbetare med specialistkompetens.
Kompetens
Vi söker dig som har:
• juris kandidatexamen och erfarenhet av självständigt kvalificerat juridiskt arbete.
• god kunskap i samhällsbyggnadsfrågor, dataskyddsreglering liksom övriga lagar och bestämmelser som styr kommunal och offentlig verksamhet.
• god kännedom och förståelse för civilrättsliga rättsområden såsom avtalsrätt och skadeståndsrätt.
Förutom goda juridiska kunskaper ställer vi höga krav på servicekänsla, engagemang, lyhördhet samt skicklighet att kunna kommunicera med såväl enskilda individer som grupper. Du har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla förtroendefulla relationer både inom kommunen och med intressenter utanför kommunen. Du tycker även om att arbeta självständigt.
Du är utåtriktad, pedagogisk och har lätt för att uttrycka dig enkelt och begripligt i tal och skrift. Du ska vara drivande, ha helhetssyn och vara öppen för alternativa lösningar. Det krävs att du har ett konsultativt förhållningssätt och har lätt för att samarbeta med andra.
Det är meriterande om du:
• har notariemeritering.
• har arbetat som kommunjurist eller motsvarande funktion inom offentlig verksamhet.
• har erfarenhet från plan- och byggfrågor samt entreprenadrättsliga ärenden.
Det vi förväntar oss av dig är att du med öppenhet, mod och engagemang tar dig an alla de juridiska dilemman som dyker upp och att du bistår kollegor och politiker med rådgivning och coachning mot ett rättssäkert svar. Det vi kan erbjuda är en omväxlande och stimulerande arbetsdag i en organisation som nu tar sikte mot framtiden!
Arbetstid/varaktighet
Tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Varmt välkommen med din ansökan!