OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger. Kristianstads kommun är en expansiv kommun, vilket innebär att det finns stort utrymme för utveckling inom det juridiska området! Låter detta som något för dig?
På grund av en planerad pensionsavgång våren 2022 söker vi nu en kommunjurist till vår juridiska verksamhet.
Du kommer att vara en av 3 kommunjurister och tillhöra Kansliavdelningen som är en avdelning med 36 medarbetare som bland annat arbetar inom kansli, arkiv, överförmyndaren och medborgarcenter. Avdelningen tillhör kommunledningskontoret och arbetsplatsen är Rådhus Skåne i Kristianstad. Tillsammans inom den juridiska verksamheten arbetar vi förebyggande och arbetar för att möta förvaltningarnas behov. Den juridiska verksamheten arbetar med stort lösningsfokus. Strategiskt planerar verksamheten utifrån kommunens vision.
ARBETSUPPGIFTER
Ansvarsområdena inom den juridiska verksamheten är idag uppdelad och personen vi söker kommer att ha sitt fokus mot bland annat tekniska förvaltningen, miljö - och samhällsbyggnadsförvaltning samt kommunledningskontoret. Då man arbetar nära tillsammans med kommunens andra 2 jurister kommer tjänsten även att, vid behov, innebära att hantera ärenden inom övriga av kommunens verksamheter.
I tjänsten ingår att konsultativt bistå verksamheterna, nämnderna och bolagen med juridiskt förekommande frågor inom offentlig rätt och civilrätt. Du kommer att företräda kommunen i förhandlingar och domstolar. Tjänsten innefattar även att planera samt genomföra utbildning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med juridisk examen och erfarenhet av processföring och kvalificerat juridiskt arbete inom entreprenadrätt, fastighetsrätt eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig. Har du advokatexamen är det meriterande liksom fullgjord notarietjänstgöring och erfarenhet från offentlig förvaltning.
Lösningsfokuserad, noggrann, serviceinriktad. Du har förmåga att strukturera komplicerade frågor samt har ett innovativt förhållningssätt och gott omdöme. Som kommunjurist kommer du att ha mycket interna och externa kontakter varför din kommunikations- och samarbetsförmåga är av stor betydelse. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor. Från den 1 januari 2021 finns också all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.