OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Kansliet ansvarar för nämndadministrationen för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, valnämnden och revisorerna samt svarar för juridisk rådgivning, arkivverksamhet, övergripande säkerhetsfrågor och överförmyndarverksamheten. Avdelningen är ansvarig för kommungemensamma processer inom ärendehantering och har ansvar för de kommunala demokratifrågorna.
En centralisering av nämndadministrationen är införd och här finns stora möjligheter för dig som vill vara delaktig i att bygga upp och utveckla en ny arbetsgrupp utifrån det juridiska perspektivet.
Syftet med organisationsförändringen är att åstadkomma en sammanhållen, rättssäker och effektiv nämndadministrativ process som stödjer såväl förtroendevalda, tjänstemän och kommuninvånarna på ett professionellt sätt.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunjurist ger du juridisk rådgivning till kommunens nämnder och förvaltning inom hela det kommunala verksamhetsområdet. Det kommunala verksamhetsområdet är brett, vilket innebär att du kommer behöva arbeta med alltifrån socialrätt till lagen om allmänna vattentjänster och därutöver i förekommande fall med civilrättsliga frågor.
Vidare arbetar du med att stödja verksamheternas utveckling med juridiska perspektiv, du utbildar i juridiska frågor och deltar i beredning av ärenden genom att exempelvis skriva fram ärenden till kommunstyrelsen och andra nämnder. Därutöver biträder du vid behov förtroendevalda i kommunala organ och kommunägda bolag.
Utöver de klart juridiska frågorna kan det i tjänsten också ingå arbete med informationssäkerhet, GDPR och frågor hänförliga till den tillväxt som sker inom den kommunala delen av totalförsvaret.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juristexamen, gärna med förvaltningsrättslig inriktning.
Du ska ha ett stort intresse för samhällsfrågor och förstå vilka krav det ställer att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är villig att ta dig an den bredd av frågor som kan uppkomma i verksamheten, stort som smått.
Du ska trivas i en social miljö och vara intresserad av att lära känna de olika verksamheterna, i syfte att kunna stödja dem på bästa sätt. Du har en förmåga att förklara komplexa juridiska förhållanden för verksamheten och du förstår vikten av att använda de juridiska kunskaperna för att vägleda verksamheten, även i praktiska frågor.
Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift och är intresserad av språkliga frågor.
Erfarenhet av kommunal förvaltning är meriterande.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.