OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del av juridik- och kanslistaben och bidra till att vi är bäst på att vara kommun? Sök då tjänsten som kommunjurist!
Ditt uppdrag
I Juridik- och kanslistabens uppdrag ingår att lämna juridiskt stöd till samtliga nämnder och kommunfullmäktige, att ansvara för en samlad ärendehanteringsprocess och beslutsstöd till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt att svara för kvalitativa utredningar vid besvarandet av bland annat remisser och motioner.
Vi är i dagsläget 18 medarbetare som nu söker en kommunjurist.
Vi har behov av en kommunjurist med fokus på socialrätt men som även kan stötta inom kultur- och fritidsområdet. I uppdraget ingår allt från att stärka och stödja handläggare i juridiska frågor till att företräda kommunen i domstol.
Tjänsten som kommunjurist är omväxlande och innebär många kontaktytor, både internt och externt. Ena dagen bistår du verksamheten i framtagande av yttrande till förvaltningsrätten och andra dagen medverkar du på socialnämndens sammanträde och håller utbildningar för verksamheterna. Arbetet förutsätter såväl självständighet som samarbetsförmåga med andra kompetenser, exempelvis socialsekreterare och chefer. Du utgör det naturliga expertstödet till förtroendevalda och medarbetare inom dina ansvarsområden.
Rollen innebär att du har en ”fullservicebyrå” till förfogande av kommunjurister med högt renommé och mycket god gemenskap.
Är det här du?
Du som söker har en god förmåga att skapa förtroende på din arbetsplats och i förhållande till dina uppdragsgivare. Du är noggrann, har gott omdöme och ett innovativt förhållningssätt. Du har den inneboende förmågan att förhandla och ser fram emot att arbeta i en kommun som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga. Vi ska vara bäst på att vara kommun och du kan hjälpa oss i det arbetet.
Din erfarenhet
- Juristexamen (jur.kand.)
- En mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska.
- Vi ser att du har flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom socialrätt.
Meriterande
- Det är meriterande av tidigare arbete som advokat, ombud eller föredragande i domstol samt erfarenhet av muntliga förhandlingar.
- Det är meriterande med tidigare arbete inom en politiskt styrd organisation.
Vi erbjuder
Vi välkomnar dig som vill satsa på en framtid hos oss. Vi erbjuder dig en arbetsmiljö som bygger på ömsesidig tillit med tydliga uppdrag, mål och förväntningar. Vidare inspirerar vi dig till en hälsosam livsstil, bland annat via vårt förmånscykelerbjudande och vår friskvårdsersättning. Du har även en förmånlig möjlighet att semesterväxla till dig extra semesterdagar.
I Nacka får du möjlighet att arbeta i en kommun som vill vara bäst i Sverige på att vara kommun, och som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga.
Intresserad?
Om du vill bli en del av Nacka kommun, tveka inte att skicka in din ansökan! Vill du veta mer om tjänsterna är du välkommen att kontakta mig Christopher Arontaus, tillförordnad kanslichef på 08-718 83 29, christopher.arontaus@nacka.se, eller via https://www.linkedin.com/in/christopher-arontaus-8241b6110/
Vi ser fram emot att få din ansökan!
Urvalet kommer att ske löpande och denna tjänst kan komma att tillsättas före ansökningstidens utgång. Sista ansökningsdag är 2022-11-13.
Kontaktuppgifter till våra fackliga ombud hittar du https://www.nacka.se/medarbetare/din-anstallning/samverkan-och-fackliga-fragor/fackforbund/
Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat, hållbart medarbetarengagemang och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.
Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.