Kommunjurist till Motala kommun

Kommunjurist till Motala kommun

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.

Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Stöd och utveckling, Strategisk samhällsplanering, HR, Kommunikation samt Planering och uppföljning. Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.

Den administrativa enheten inom verksamhetsområdet stöd och utveckling består av 12 medarbetare och leds av en administrativ chef. Enheten har ansvar för administrationen kring kommunfullmäktige och dess beredningar, kommunstyrelsen med dess utskott, valnämnden, bildningsnämnden och krisledningsnämnden samt administrationen av kommunala bolag tillsammans med andra enheter. Kommunjuristen ger juridiskt stöd till kommunens verksamheter. Enheten ansvarar vidare för kommunens centralarkiv och föreningsarkiv. Enheten sköter arkivvård och tillhandahållande av arkivhandlingar för allmänheten, svarar för rådgivning och tillsyn i arkivfrågor samt bevakar kulturarvsfrågorna. Enheten ansvarar genom vaktmästeriet även för kommunhusets skötsel samt för posthanteringen inom kommunen. Genomförande av de allmänna valen samordnas av enheten.

Arbetsuppgifter

Arbetet som kommunjurist innebär att ge intern juridisk konsultation gentemot kommunledning, verksamhet och politik samt kommunala bolag. Det ingår att upprätta, tolka och granska avtal, göra utredningar, hantera överklaganden, vara kommunens ombud och i övrigt företräda kommunens juridiska intressen. En viktig del i arbetet är att bevaka rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller.

Rollen är omväxlande och stimulerande med uppgifter som rör ett brett spektrum av rättsområden, även om fokus ligger på offentlig rätt. Du kommer att handlägga och föredra ärenden, och även bistå handläggare med råd samt delta i arbetet med allmänna val. Du kommer att informera och utbilda i juridiska frågor samt förmedla uppdrag om extern juridisk konsultation. I uppdraget ingår att vara ställföreträdande sekreterare i kommunfullmäktige.

Du rör dig mellan strategisk och operativ nivå, gör rättsutredningar och deltar i utvecklingsprojekt, tar fram regler och styrdokument samt kvalitetsgranskar exempelvis beslutsunderlag och mallar.

Kvalifikationer

För uppdraget krävs att du har en juristexamen med inriktning förvaltningsrätt eller annan högskoleexamen med motsvarande juridisk inriktning som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget. Vi ställer också som krav att du har flerårig erfarenhet av självständigt kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig verksamhet, gärna i en ledande och drivande roll. Din erfarenhet lutar sig mot en bred allmänjuridisk kompetens med goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt samt offentlighets- och sekretesslagstiftning. Det är meriterande om du har kännedom och förståelse för skoljuridik samt civilrättsliga rättsområden såsom avtalsrätt, skadeståndsrätt och fastighetsrätt.

För att lyckas i rollen som kommunjurist är du proaktiv och tar en ledande position i arbetet med kommunens juridiska arbete och beredande processer. Vidare söker vi dig som är trygg i din profession och arbetar effektivt, ofta självständigt, samt har förmågan att prioritera utan att ge avkall på noggrannheten. Som person är du prestigelös, med god samarbetsförmåga. Du har ett gott omdöme, förenat med hög integritet och arbetar bra med komplexa frågor samt löser komplicerade problem. Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet. Du har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl och producerar egna dokument av hög kvalitet. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor, och tycker att det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du skapar nätverk kring dig för att nå resultat och att du har en god förmåga att förmedla kunskap. Det är även viktigt att du har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren.

Varmt välkommen med din ansökan senast 19 maj.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AS&B Executive
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 april 2024
  • Ansök senast: 19 maj 2024

Liknande jobb


Kvalificerad utredare, tillika kommunjurist

Kvalificerad utredare, tillika kommunjurist

13 december 2024

10 december 2024

10 december 2024