OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du med din erfarenhet, kompetens och konsultativa förmåga vara med och utveckla Strängnäs kommun? Vill du ha en nyckelroll som kommunjurist i kommun som växer så det knakar? Är du nyfiken, engagerad och redo för en ny utmaning? Då kan detta vara en tjänst för dig!
I Strängnäs kommun bor cirka 38 000 invånare, och vi har ungefär 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Vi är stolta över att vara en attraktiv och utvecklingsinriktad tillväxtkommun i hjärtat av Mälardalen, där medarbetare är nöjda och trivs med sitt arbete. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun lever vi efter våra värdeord respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Kansliavdelningens ansvarsområde är brett och uppgifterna omväxlande. Vi utgör ett kvalificerat stöd till förtroendevalda och förvaltningen. Tillsammans ansvarar vi för flera kommunövergripande frågor inom arkiv, ärende- och informationshantering, säkerhet, juridik, hållbarhet och utredning. Totalt arbetar 25 personer på avdelningen dit vi nu söker ytterligare en kommunjurist.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunjurist i Strängnäs kommun bidrar du, genom din kompetens och ditt engagemang, till att utveckla en modern och effektiv förvaltning som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt stödjer kommunens utveckling och mål. Du säkerställer att utveckling, kvalitet och rättssäkerhet genomsyrar kommunens alla verksamheter. Vi söker dig som vill arbeta strategiskt och rådgivande i juridiska frågor till förtroendevalda, nämnder och styrelser samt anställda i Strängnäs kommun.
Ditt uppdrag som kommunjurist omfattar bland annat att:
• Bistå och stötta kontor/verksamheter i juridiska frågor
• Bevaka rättssäkerheten i förvaltningen och ny lagstiftning
• Skriva underlag för beslut
• Utbilda förtroendevalda och medarbetare inom rättsområden kopplade till kommunens verksamheter
• Utföra och granska rättsutredningar och kunna bistå i rättsprocesser.
• Ta fram och granska styrdokument, avtal och andra handlingar
• Bistå med upprättande av yttranden till andra myndigheter med särskilt fokus på områdena kommunalrätt, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess.
• Råd och stöd och i vissa fall beslutsfattande i ärenden om utlämnande av allmän handling.
Du kommer vara en av två kommunjurister, ni sitter centralt placerade på vår Kansliavdelning och rapporterar till kanslichefen. Tillsammans utgör ni kommunens experter inom de juridiska frågor som vi behöver hantera.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• juristexamen.
• aktuell erfarenhet av att arbeta som jurist inom kommunal verksamhet, helst på övergripande nivå.
• god inblick i och förståelse för offentligrättsliga frågeställningar som till exempel förvaltningslagen, kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR.
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Kunskaper inom miljöbalken samt plan- och bygglagen är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Detta är ett intressant och spännande uppdrag för dig som är trygg, driven och som lockas av att arbeta i en verksamhet där du har goda möjligheter att påverka tillvaron för många. Hos oss få du bredd, variation och personlig utveckling. För att nå framgång så ser vi att du är en positiv, lösningsorienterad och flexibel person. Du är en lyhörd lagspelare men trivs också med att arbeta självständigt om situationen så kräver. Du ser lösningar snarare än problem och är duktig på att förklara komplexa juridiska frågor på ett enkelt och tydligt sätt. Som kommunjurist har du många olika kontakter både inom och utanför kommunen och din förmåga att skapa kontakt och goda samarbeten är nyckeln till att lyckas.
Vi är en modern arbetsgivare och delar av ditt uppdrag kan ske digitalt och kan därför utföras på distans efter dialog med chef och kollega.
Välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.