OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar ca 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 114 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Vi söker nu medarbetare som tillsammans med oss vill vara med om att forma framtidens Lund.
Inom verksamheterna pågår ständigt spännande utvecklingsprojekt. Lunds kommun är den största arbetsgivaren med drygt 9000 medarbetare. På kommunkontoret arbetar cirka 160 medarbetare med att stödja politiska nämnder och andra förvaltningar/verksamheter i kommunen.
Kommunkontoret är kommunstyrelsens förvaltning med uppdrag att leda, samordna och utveckla kommunens verksamhet på uppdrag av kommunstyrelsen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som ekonomi, HR, kommunikation, IT och näringsliv. Förvaltningen har totalt ca 200 medarbetare.
Administrativa avdelningen svarar för en rad uppgifter, bl.a. ärendeberedning och sekreterarfunktioner åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt juridisk rådgivning, som lämnas till kommunens nämnder och förvaltningar och bolag. Då en av de tre kommunjuristerna ska vara föräldraledig söker vi en vikarie.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunjurist kommer du att vara kommunens sakkunnige på området och bidra med din kompetens inom bland annat rättsområdena kommunalrätt, avtalsrätt, skadeståndsrätt och fastighetsrätt. Dina arbetsuppgifter blir att bevaka rättsutvecklingen inom dessa och andra områden som är viktiga för kommunen, ärendehantering, utbildning av anställda samt vara kommunens ombud vid förhandlingar, rättsliga processer m.m.
Intervjuer genomförs måndagen den 26 maj, onsdagen den 28 maj samt onsdagen den 4 juni.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en fullgjord juristutbildning och gärna fullgjord notariemeritering. Ytterligare arbetslivserfarenhet med juridisk inriktning är en merit. Du är van att arbeta självständigt. Som person är du serviceinriktad och har en mycket god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pontus Gunnarsson, administrativ chef
046-35 59 26
Jan-Owe Berg, kommunarkivarie
046-35 59 45
Nås via kommunens växel
046-35 50 00
Biträdande kommundirektör Carin Hillåker
046-35 50 12
Administrativ chef Jesper Jacobsson
046-35 59 26