OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.
Vill du bli del av ett stöttande och ansvarstagande team med god sammanhållning? Ta chansen nu när vi skapat en ny spännande roll som kombinerar två uppdrag. Hos oss får du ett utvecklande arbete med många kontaktytor och kontinuerlig utbildning. Du får flexibla arbetstider, förskottssemester och möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra lediga dagar, friskvårdsbidrag och tjänstepension. Vår fysiska arbetsplats finns i Östhammar, ca 6 mil från Uppsala. Det finns även mycket goda möjligheter till distansarbete vissa arbetsdagar.
ARBETSUPPGIFTER
I denna roll kommer du att kombinera ditt uppdrag som vår kommunjurist med kommunsekreteraruppdraget. Som kommunjurist hos oss har du ett övergripande ansvar för kommunens juridiska frågor. Till ditt stöd finns upphandlad juridisk rådgivning. I rollen ingår att rådgivning till organisationen, stödja verksamhetsutveckling, utbilda i juridiska frågor och ärenderedovisning till politiken. Du kommer få möjlighet att utveckla kommunens ledningssystem och få en given funktion i vår krisledning. Utöver juridiska frågor kan det i tjänsten också ingå arbete med informationssäkerhet och GDPR.
Som kommunsekreterare ansvarar du för sekreterarskapet i kommunstyrelsen, dess arbetsutskott samt kommunfullmäktige. Du stöttar förtroendevalda, chefer och medarbetare. Till viss del ingår även att arbeta med registrering/diarieföring av handlingar, utredningar, svara på remisser och upprätta skrivelser. I uppdraget ingår även att utveckla och kvalitetssäkra nämndadministrationen och den politiska beslutsprocessen. Till din hjälp har du administrativt stöd i form av samordnare, registratur och övriga kollegor i kansligruppen.
Vi som söker en ny kollega arbetar inom verksamhet Kansli och Upphandling bestående av cirka 20 medarbetare. I kansligruppen, där din roll finns, arbetar nämndsekreterare, registratorer, samordnare och fordonsansvarig. I upphandlingsgruppen har vi 5 upphandlare.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen med inriktning mot juridik, offentlig förvaltning, statsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du har tidigare arbetat med juridisk rådgivning, har goda kunskaper i det svenska språket och god datorvana.
Det är meriterande om du tidigare arbetat med att utbilda i juridiska frågor eller utvecklat verksamheter utifrån ett juridiskt perspektiv. Har du tidigare arbetat med informationssäkerhet och GDPR är det en fördel. Det är även fördelaktigt om du varit involverad i arbetsprocesser som har en kopplingar till en politiskt styrd organisation.
Är du van att själv driva ditt arbete framåt och hålla deadlines? Bra, då kan du vara den vi söker! I jobbet som Kommunjurist/Kommunsekreterare förväntas du ta eget ansvar för att planera och prioritera ditt jobb och hålla god kvalitet inom dina ansvarsområden även under tidspress. Har du även lätt för att skapa nya kontakter och underhålla goda relationer tror vi att du kommer trivas i ett jobb som erbjuder många kontaktytor externt såväl som internt.
Känner du igen dig i ovanstående beskrivning? Vänta inte med att visa ditt intresse då intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.
I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
När du söker jobb hos oss ber vi dig söka digitalt för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan digitalt kan du skicka din ansökan märkt med referensnummer till:
Östhammars kommun
Sektor Verksamhetsstöd
Box 66
742 21 Östhammar