OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss är det mycket fokus på informationshantering just nu! Vi var första kommun att införa digital posthantering vilket lett till förändrade arbetssätt och starten på en ny utvecklingsresa. I år har vi påbörjat ett övergripande arbete med att revidera informationshanteringsplaner. Som kommunregistrator, tillsammans med övriga registratorer och kommunarkivet, har du en central roll för att vi ska lyckas med utvecklingen.
Din roll är både strategisk och operativ. Du förvaltar myndighetens viktigaste ledningssystem, diariet, genom att ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring. Arbetet omfattar sedvanliga registratoruppgifter allt från att registrera inkomna handlingar, hantera utlämnande av allmänna handlingar, sekretessprövningar till att genomföra utbildningar till tjänstepersoner och kollegor samt att utveckla planer och rutiner kopplat till uppdraget.
Du ansvarar för att samordna och leda kommunens interna nätverk av registratorer för att utveckla processer och rutiner.
I rollen ingår att vara systemförvaltare för den digitala posten och systemadministratör i vårt informations- och ärendehanteringssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning, eller annan utbildning som bedöms som likvärdig, till exempel diplomerad registrator, eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
• några års erfarenhet av att ha arbetat som registrator i en politisk styrd organisation och är van att arbeta i ett digitalt informations- och ärendehanteringssystem.
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hantering av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning.
Det är också meriterande om du har:
• kommunal arbetslivserfarenhet och erfarenhet av att arbeta i Lex.
• tidigare erfarenhet av att leda och samordna arbetsgrupper.
Som person är du positiv, nyfiken och trivs i en stödjande- och serviceinriktad funktion. Du är trygg i din roll som registrator och trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. I en ledande roll har du lätt att engagera andra för att nå gemensamma mål. Du är pedagogisk, tycker det är roligt att hålla utbildningar och tala inför grupper och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kanslichef Emma Kaumheimer
08-591 260 76