Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Åre är en av Sveriges mest kända turistorter. Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i skolan, att vägarna är välplogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.

Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Kommunledningskansliet söker en kommunsekreterare, 100 %, med placering i kommunhuset, Järpen.

Vår kommunsekreterare går vidare mot nya utmaningar och vi söker därför en ny medarbetare till kommunledningskansliet. Arbetsgruppen leds av kanslichefen och består idag av en kommunsekreterare, två nämndsekreterare, en verksamhetskoordinator inom dataskydd/personuppgifter, två kommunikatörer, tre kundtjänstadministratörer, en kommunarkivarie och en samisk samordnare.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare är du ansvarig för att stödja och koordinera kommunens politiska ärendeprocess. Vidare innefattar uppdraget att leda utvecklingen av ärendehanteringsprocessen och andra administrativa rutiner.

Du är sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, valnämnden och kommunala pensionärsrådet. För dessa politiska organ är du ansvarig för att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Du kommer att närvara under möten och beredningar. I förekommande fall kan du komma att vara sekreterare i andra nämnder som omfattas av kanslienhetens uppdrag. I ditt uppdrag ingår att stödja och utbilda förtroendevalda, handläggare och chefer i deras arbete med att ta fram beslutsunderlag. Under valår kommer du att vara kommunens valsamordnare.

Kommunledningskontoret är vägledande i administrativa processer. Därför ingår i ditt uppdrag att tillsammans med de andra nämndsekreterarna driva utvecklingen av de administrativa rutinerna i syfte att säkerställa kommunens beslutsprocesser. I tjänsten kan därför komma att ingå vissa utredningsuppdrag. Din roll innebär också att du arbetar konsultativt och utbildar förtroendevalda och tjänstepersoner i offentlighet och sekretess, kommunal- och förvaltningslag.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du som söker har högskoleexamen med statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du har mycket god digital förmåga och mycket goda språkliga och kommunikativa förmågor i svenska, i både skrift och tal.

Vi söker dig som är engagerad, lösningsinriktad, flexibel, effektiv och noggrann. Du har ett professionellt serviceinriktat förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område. Du ska trivas med att arbeta med såväl administrativa arbetsuppgifter som med strategiska utvecklingsfrågor. Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och är insatt i kommunallagen. Ordning och reda är avgörande för att lyckas och du har förmågan att omsätta ett processtänk i praktiken. Du är bekväm i rollen som sekreterare och hanterar det svenska språket utmärkt i både tal och skrift. Eftersom vi arbetar i team ser vi att du är en relationsskapande person som uppskattar samarbete med andra. Vidare har du lätt för att lära nytt och anpassa dig till vad situationen kräver. Du är en initiativtagande person och kommer med konstruktiva förslag till förbättringar, så att vi som förvaltning och organisation kan leverera med hög kvalitet och fortsätta utvecklas. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningen är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åre Kommun, Kansliavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juli 2020
  • Ansök senast: 16 augusti 2020

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024