OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunledningsförvaltningen består av avdelningen för kommunikation, kultur och fritid samt flera enheter; kansli, ekonomi, HR, utveckling, plan- och bygg och miljö. Förvaltningen har ca 90 medarbetare.
Kanslienheten ansvarar för ärendehanteringen för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige m.m. Här finns bl.a. kommunstyrelsens registratur, arkiv, juridiska stöd, administrativa stöd samt administrationen av allmänna val. På kanslienheten arbetar administrativa handläggare, kommunsekreterare, arkivarie och jurist.
Beskrivning
Skara kommun har drygt 18 500 invånare och omsluter ca 1.
2 miljarder kronor. Vi är ca 1 700 anställda som ger service till kommunens invånare.
Kanslienheten hör till kommunledningsförvaltningen som ger kvalificerat stöd till den politiska ledningen i styrningen av kommunen och dess långsiktiga utveckling och består idag av 11 medarbetare.Kommunledningsförvaltningen bereder och verkställer kommunstyrelsens beslut samt biträder kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp de kommunala verksamheterna.
Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare har du en central roll i kommunens nämndadministration. Du är främst sekreterare i kommunstyrelsen och tillhörande beredningsutskott. Inför dessa sammanträden går du igenom ärendena tillsammans med presidiet och chefer vid olika beredningsmöten. Du förbereder kallelse och dagordning inför utskick. På sammanträdena ansvarar du för protokollskrivning och andra administrativa uppgifter som hör till mötena.
Du utför ett kvalificerat utredningsarbete inom kommunstyrelsens verksamhetsområde samt deltar i utvecklingsarbetet av ärendehanteringsprocessen. I tjänsten ingår ett nära samarbete med handläggare, registrator och politiker. I rollen som kommunsekreterare håller du i teammöten med kommunens nämndsekreterare och kansliets övriga personal. Syftet med teammötena är att upprätthålla en god kompetens på kansliet samt att utveckla och effektivisera arbetet. It är ett grundläggande verktyg i ditt arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig utbildning på universitet/högskola inom exempelvis samhällsvetenskap, statsvetenskap eller juridik. Du har kunskap och erfarenhet av att arbeta med olika IT-system för administration och verksamhetsutveckling. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är en merit.
Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och är allmänt samhällsintresserad. Du har en förmåga att snabbt kunna växla mellan olika arbetsuppgifter med varierande svårighetsgrad. Du ska också vara angelägen om att arbeta på ett noggrant och korrekt sätt för en hög kvalitet. Att hålla i möten är en naturlig del av arbetet och du bör trivas med att ha en samordnande roll.
Du kan använda engelska i tal och skrift
Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Omfattningen är heltid.
Urval och tillsättning kan komma att ske under annonseringstiden.
Skara, vår anrika landsbygdsstad, är formad av sin tusenåriga historia och gröna framtidstro och har ett perfekt geografiskt läge mellan Vänern och Vättern. Här finns ett rikt näringsliv, kulturutbud och ett aktivt föreningsliv. Skara kommuns medarbetare levererar varje dag Sveriges viktigaste jobb; vi ger våra äldre en hjälpande hand, vi lär barn att läsa och formar hållbara miljöer. Vi är med och skapar svensk välfärd helt enkelt!
Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se . Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen.