Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi söker en kommunsekreterare till kommunstyrelseförvaltningens kansliavdelning!

Kansliavdelningens tre sekreterare arbetar med nämndadministrationen för kommunfullmäktige, kommunstyrelse, utbildnings- och kulturnämnd, socialnämnd, valnämnd samt olika kommunala råd. Sekreterarna ska arbeta som ett team och vid behov är man backup åt varandra i de olika nämnderna. 

Arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare arbetar du med kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges hela administration från ax till limpa, med inkomna handlingar, diarieföring, kallelser, protokoll, expediering och arkivering. I arbetet ingår sekreterarskap vid styrelsens och valnämndens sammanträden, backup som sekreterare i kommunfullmäktige, nära kontakt med kommunstyrelsens ordförande och förvaltningschef, granska inkomna handlingar och bistå politik och förvaltning med stöd och information. I tjänsten ingår även hantering av sekretessärenden samt att vara sammankallande för kommunens nämndadministrationsgrupp. 

I rollen som kommunsekreterare är du systemansvar för vårt ärendehanteringssystem Evolution och en del i kommunens krisledningsstab.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning eller motsvarande kunskaper/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation, kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt inom IT och Office-paketet.

Du är duktig på att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och har en god kommunikativ förmåga. Du har förmåga att leda dig själv i ditt dagliga arbete och få saker gjorda. Samtidigt är du en lagspelare som ser möjligheter i förändringar och är anpassningsbar. Vidare är du noggrann, strukturerad och har en god analytisk förmåga.
Kunskaper inom speciallagstiftning såsom socialtjänstlagen och/eller skollagen är meriterande, även tidigare arbete i en politisk styrd organisation. Erfarenheter av hantering av sekretessuppgifter, diarieföring och arbete i ett modernt ärendehanteringssystem är också meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vad erbjuder vi?
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid i Markaryds kommun med tillträde enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas. 

Sista ansökningsdag är 2021-09-19. Vi behandlar ansökningarna löpande under ansökningstiden och ser fram emot din ansökan!

Under rekryteringsprocessen undanber sig Markaryds kommun kontakt med mediesäljare, rekryteringskonsulter och liknande.


Markaryds kommun i södra Småland på gränsen till Skåne är en välskött kommun med god ekonomi. Lånefinansieringsgraden är låg och bland annat har medel avsatts som fullt ut täcker kommunens framtida pensionskostnader. Markaryds kommun ligger för fjärde året i rad i toppen i Svenskt näringslivs undersökning om landets bästa företagsklimat. I Markaryd arbetar vi med ett tydligt medborgarperspektiv och samverkar i stor utsträckning tillsammans med den ideella sektorn och näringslivet i vårt utvecklingsarbete.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Markaryds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2021
  • Ansök senast: 19 september 2021

Liknande jobb


Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

14 november 2024

Handläggare

Handläggare

13 november 2024