OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Beskrivning
Kanslienheten, som är en del av ledningskontoret, är en liten enhet med gemensam nämndadministration.
Tillsammans med dina kollegor kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och andra utvecklingsfrågor. Vårt arbete är omväxlande med stundtals mycket högt tempo och innebär många kontakter, såväl inom kommunen som externt. Vi söker en kollega som vill vara en del av vårt team och samarbete på ledningskontoret i Norberg.
Vi söker dig som är engagerad, lösningsfokuserad, flexibel, effektiv och noggrann. Du har ett professionellt förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område. Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och är insatt i kommunallagen. Då tjänsterna innebär många olika kontaktytor ska du ha lätt att samarbeta med andra, vara relationsskapande och ha förmågan anpassa dig till vad situationen kräver. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare kommer du att vara en av två nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera beredningen till kommunstyrelsen med utskott, kommunfullmäktige och övriga aktuella nämnder. Tillsammans ansvarar ni för den politiska beredningen i form av att sammanställa kallelser och handlingar, samt genom ett kvalificerat sekreterarskap föra protokoll i våra politiska organ. Din roll är till stor del konsultativ genom att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration, men även att granska beslutsunderlag och ärenden före beslut. Du förväntas att handlägga ärenden inom ditt ansvarsområde. I rollen som sekreterare ingår även viss registratur av allmänna handlingar.
Tillsammans driver sekreterarna kommunens interna nätverk av utskottssekreterare och därigenom leder arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner.
Kvalifikationer
Du har en högskoleexamen inom offentlig förvaltning, juridik eller statsvetenskap alternativt, eller annan adekvat utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant. Erfarenhet av kommunal- och politiskt styrd verksamhet är ett krav och därmed kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen och tryckfrihetsförordningen. Erfarenhet av arbete med registrering av allmänna handlingar är meriterande.
Du har goda kunskaper i svenska och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Du visar stor administrativ skicklighet och god ordning. Du har förmågan att på ett tydligt och pedagogiskt sätt dela med dig av din kompetens och ingjuta trygghet i samtal med andra.
Du har mycket god datorvana och kunskap i Office-paketet. Meriterande är erfarenhet av ärendehanteringssystemet Public 360.
Övrigt
Viss kvällstjänstgöring förekommer då vissa av våra politiska sammanträden sker kvällstid.
Befattningen som kommunsekreterare är säkerhetsklassad, varför godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen är en förutsättning för anställning.
Provanställning om 6 månader kan komma att tillämpas.
Vi behandlar inkomna ansökningar löpande och anställningsintervjuer kan genomföras innan ansökningstidens slut.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.