OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunstyrelsens förvaltning arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. Förvaltningen arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.
Är du den vi söker?
Vi söker dig som vill bli vår nya kommunsekreterare och som tycker att det är viktigt med en välskött offentlig förvaltning och vill vara en del i att den lokala demokratin fungerar. Du har ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor.
Vilka är vi?
Kommunstyrelsens förvaltning ansvarar för ekonomi, HR, arbetsmarknad och integration, kommunikation och utveckling, IT och upphandlingar. Vår förvaltning ger stöd och support till övriga förvaltningar. I förvaltningen återfinns också kanslienheten som nu ska rekrytera en kommunsekreterare. På kanslienheten arbetar sju medarbetare med bland annat sekretariat, registratur, arkiv och utredning. Arbetet leds av kanslichef.
Vi söker nu dig som vill bli vår nya kommunsekreterare, eftersom vår nuvarande kommunsekreterare kommer att gå i pension. När då? undrar du. Det vet vi inte riktigt än, men det vi vet är att en kommunsekreterare har en nyckelposition och har en central roll i vår administration. När en sådan viktig funktion ska ersättas tänker vi att det är en ynnest och förmån att under en längre period få gå bredvid och lära sig verksamheten. Eftersom du i den här rollen förväntas ta ansvar för att leda organisationen i valarbetet blir det en längre introduktionstid under nästa år då det är valår.
Om du söker och erbjuds tjänsten blir du en del av en arbetsplats som har roligt tillsammans och där vi är måna om varandra. Vi hjälps åt med de arbetsuppgifter som vi ansvarar för.
Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare är du en nyckelperson som ansvarar för den politiska ärendeprocessen i form av beredningar, kallelser och protokoll till kommunstyrelse, kommunstyrelsens utskott och kommunfullmäktige samt deltar på politiska sammanträden och presidieberedningar. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighets- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha kunskaper inom dessa områden. Kansliet ger råd, service och internutbildning till tjänstepersoner och politiker och som kommunsekreterare är du en viktig pusselbit i att kunna leverera det stödet.
Som kommunsekreterare har du ett nära samarbete med förvaltningens högsta ledning och ledande politiker. Du förväntas att agera och hantera uppgifter proaktivt, och du kommer att ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden. Tjänsten som kommunsekreterare är innehållsrik, omväxlande och innefattar såväl administrativa uppgifter som mer komplexa frågeställningar och juridisk problemlösning.
I arbetet ingår bland annat kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna för fullmäktige och kommunstyrelsen samt deras beredningar och utskott. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsbevakning inom området.
Tillsammans med kanslichef driver kommunsekreteraren ett internt nätverk med nämndsekreterare och leder därigenom arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner.
Du ansvarar även för organiserandet av allmänna val och har då hela vår arbetsgrupp till din hjälp. När du arbetar med dessa frågor får du avlastning i dina ordinarie arbetsuppgifter.
Utöver huvuduppdraget kan även utredningsuppdrag eller annan handläggning komma att ingå i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation.
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och arbetar självgående och strukturerat. Du har ett professionellt förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område.
Du har ett gott omdöme och hög integritet. Då tjänsten innebär olika kontaktytor ska du ha lätt att samarbeta med andra, vara relationsskapande och ha förmågan att anpassa dig till vad situationen kräver.
Du är tydlig i din kommunikation och uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. Du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik.
Du visar stor administrativ skicklighet och god ordning. Du har förmågan att på ett tydligt och pedagogiskt sätt dela med dig av din kompetens och ingjuta trygghet i samtal med andra. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Erfarenhet av att arbeta med registrering av allmänna handlingar och ärendehanteringssystemet Evolution är meriterande.
Du arbetar vanligtvis dagtid men då kommunfullmäktige har sina möten på kvällstid så ingår även detta i kommunsekreterarens arbete. I samband med valarbete förekommer både kvälls- och helgarbete.
--------
Tycker du tjänsten verkar intressant och rolig och att beskrivningen stämmer in på dig så tveka inte – sök! Vi gör löpande urval och bokar intervjuer.
Antsällningsvillkor
Heltid, tillvidareanställning
Arbetstid: Dagtid, kvällstid förekommer och i samband med val även helger.
Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktperson
Jessica Hedlund, kanslichef, 0240-866 56
Facklig kontaktperson
Vision, via kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 november 2021. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.