Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Åsele är en plats som är perfekt belägen mellan kust och fjäll i Södra Lappland. Vi på Åsele kommun får det självklara i våra invånares vardag att fungera som till exempel att: vatten och värme levereras, vägarna plogas, våra äldre tas väl om hand och grundskolebarnen får sin utbildning. Vi gör skillnad för alla som lever, vistas och verkar i Åsele. 


Platsen Åsele kommun innefattar ett 4235 km² stort naturskönt landområde som har över femtio naturreservat och en nationalpark. Området ingår vintertid som renbetesland för två samebyar. Det som lockar besökare till Åsele, förutom natur och friluftsliv, är anrika Åsele Marknad, en av Sveriges största sommarmarknader. 


Åsele kommun (Sjeltien tjïelte på sydsamiska) är ett samiskt förvaltningsområde och kunskaper i samiska är meriterande inom vissa yrkesområden.


Vill du vara med och utveckla Åsele - framtidens inlandsbygd?




Åsele kommun söker en kommunsekreterare
I Åsele kommun har vi en så kallad nämndslös politisk organisation där all verksamhet finns samlad under kommunstyrelsen, förutom Miljö- och byggs verksamhet.

Kommunledningskontorets kansli jobbar därför mot alla verksamheter med ärendeberedning, diarieföring, dokumenthantering och arkiv.

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare är du delaktig i detta arbete tillsammans med administrativa assistenter. Kansliet är i en spännande utvecklingsperiod där digitaliseringen förändrar och utvecklar arbetsmetoderna just nu.

I din roll som kommunsekreterare är du sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott samt valnämnden under 2022. Du ansvarar för att organisera och planera ärendeberedningen med tjänsteskrivelser och beslutsunderlag tillsammans med den politiska ledningen, chefer och handläggare. Du kommer också att ha budgetansvaret för den politiska budgeten.

I rollen ingår även utredningsarbete inom kommunledningskontorets verksamhet vilket kan innebära att t.ex. skriva förslag på remissyttranden, arbeta fram policy- och styrdokument. Du kommer att ingå i en mängd olika arbetsgrupper samt kommunens krisorganisation.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Du bör ha stor vana av Officepaketet och allmän god datavana. Du har en bra förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har förmåga att sammanfatta information. Du gillar ordning och reda, är strukturerad och har förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra samt förmågan att leda dig själv i ditt dagliga arbete.

Det är meriterande att ha erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd verksamhet, att ha kunskaper inom kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR. Du är med fördel också van att jobba i ärendehanteringssystem, vi använder EDP Vision.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Övrigt
Tjänsten är i grunden ett vikariat på 6 månader men, med goda chanser till en övergång till en tillsvidaretjänst. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

 

Vi undanber oss kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Administrativa avdelningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 november 2021
  • Ansök senast: 12 december 2021

Besöksadress

Vallgatan 8
None

Postadress

Vallgatan 8
Jönköping, 55183

Liknande jobb


16 december 2024

Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024