OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare.
Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det.
Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss!
Kommunledningskontoret ger stöd och service till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen med dess arbetsutskott, planutskott och utskottet för integration och arbetsmarknad samt till vatten- och miljönämnden. Kommunledningskontoret ger också service till nämnder och kommunägda bolag. Det gäller exempelvis kommunikation, juridik, IT, utbildning, löner, arbetsrätt, redovisning och företagshälsovård.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare har du ett omväxlande och variationsrikt jobb mitt i den politiska processen. Du är en nyckelperson och den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner och fungerar som stöd för handläggare och chefer i deras arbete med att producera högkvalitativa beslutsunderlag för den politiska processen.
Kommunsekreteraren ska samordna ärendehanteringen på kommunledningskontoret tillsammans övriga inom kanslienheten. I tjänsten ingår även utredningsuppdrag av stora och mindre slag, hantering av arvoden och stöd till politiska partier. Utöver sekreterarskap och administration av kommunfullmäktige är du med och utvecklar, effektiviserar och kvalitetssäkrar rutiner och processer. Du är sammankallande i kommunens sekreterarnätverk där vissa utbildningsinsatser också kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
För att arbeta som kommunsekreterare bör du ha högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap eller juridisk inriktning. Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i skrift och vara van vid att kommunicera muntligt.
Du bör ha kunskap om lagar som kommunallag, förvaltningslag, offentlighetsprincipen och sekretesslag. Det är också önskvärt att du har ett strukturerat arbetssätt, att du är självständig, servicemedveten och bra på att samarbeta. Du behöver också ha god stresstålighet och förmåga att arbeta med många olika uppgifter samtidigt, ibland i ett högt tempo. Då nämndprocessen är digital är det viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och i digitala ärendehanteringssystem. Självklart har du ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommundirektör Annette Andersson
0480 - 45 75 20
Flyktingsamordnare Lars-Ove Angré
0480-45 09 26
Förhandlingschef Mats Gustafsson
0480 - 45 00 71
Verksamhetsutvecklare Ann-Mari Nilsson
0480 - 45 01 31
Enhetschef Jonas Sverkén
0480-45 00 44
Arkivarie Marie Johansson
0480-45 00 48