Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet. På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Vi söker nu en kommunsekreterare som vill vara med i att kvalitetssäkra, effektivisera och underlätta arbetssätt, rutiner och underlag för beslut tillsammans med vår andra kommunsekreterare. Tjänsterna som kommunsekreterare är placerade på avdelningen för ledningsstöd och här arbetar bland annat kommunjurist, registrator, arkivarie och utredare.

Vi erbjuder dig möjlighet att semesterväxla för fler semesterdagar, du får friskvårdsbidrag på 2000kr/år, vi har även en kompetensutvecklingsfond som är tänkt ska ge dig som medarbetare ytterligare en chans att vidareutveckla dig. Plus ett helt gäng fantastiska kollegor på Kommunledningsförvaltningen.

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.seKommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun.



ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare arbetar du mitt i händelsernas centrum nära kommundirektör och våra ledande politiker. Du bereder ärenden inför beslut, hanterar ärenden i vårt ärendesystem W3D3, koordinerar berednings- och ärendeprocesser inom kommunledningen och till kommunstyrelsen, där du även är sekreterare. Du kan även komma att vara sekreterare i fler sammanhang såsom i kommunfullmäktige, det kommunala moderbolaget och i valnämnden. Under valår arbetar du tillsammans med kommunens valsamordnare.

I rollen har du i uppdrag att granska och kvalitetssäkra beslutsunderlag utifrån kommunalrättsliga aspekter. Du stödjer tjänstepersonsorganisationen kring ärendeprocessen, och deltar i övergripande utvecklingsarbete av bland annat berednings- och sammanträdesprocessen. I rollen ingår även handläggning av vissa ärenden åt kommunstyrelsen, t.ex. att ta fram förslag till svar på skrivelser, samt övriga administrativa uppgifter.

Arbetet kan innebära viss oregelbunden arbetstid eftersom kommunfullmäktige är förlagt efter ordinarie arbetsdag. Du samarbetar och fördelar arbetsuppgifterna tillsammans med kommunens andra kommunsekreterare och registrator med stöd av kansli- och utredningschef. Du har också stöd samt nära samarbete med övriga medarbetare inom kommunledningsförvaltningen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen, ledarskap direkt och indirekt samt av en komplex organisation. Du har god digital förmåga och mycket goda språkliga och kommunikativa förmågor i svenska, i både skrift och tal.

Tjänsten innebär såväl administrativa som kvalificerade arbetsuppgifter och förutsätter att du är flexibel, självgående och kan planera och strukturera ditt eget arbete. Eftersom uppdraget som kommunsekreterare innebär många kontakter med politiker, kollegor och allmänhet behöver du tycka om att samarbeta och ge service.

Vi tänker att du är lösningsorienterad och drivs av att säkerställa kvalitet på underlag samt för att uppnå goda resultat. Du har också förmågan att se vad den egna rollen och verksamhetens del är i helheten. I det här arbetet har du en fantastisk möjlighet att kombinera ett intresse för samhällsfrågor och politik.


ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 december 2024

Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024