Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

ARBETSUPPGIFTER
Utifrån ledorden rättssäker, effektiv och transparant har du som kommunsekreterare ett övergripande ansvar för ärendehantering och den nämndadministrativa processen. Du samordnar och kvalitetssäkrar beredningen inför politiska beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Det innebär att du arbetar med hantering och administration av bland annat kallelser, sammanträdesprotokoll och möten. Du svarar också på remisser, motioner, medborgarförslag och gör utredningar inom det nämndadministrativa området.

En viktig uppgift är att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor avseende ärendehanteringsprocessen och dess administration men även att kvalitetssäkra beslutsunderlag och ärenden som tas inom presidieberedningen. Som kommunsekreterare har du huvudansvar för vårt dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron.

Arbetet innebär många kontaktytor internt och externt. Du arbetar nära kommunstyrelsens ordförande, övrig majoritet och opposition, där du bereder och kvalitetssäkrar underlag inför politiska beslut. I nära samarbete med ledning och kommunens övriga nämndsekreterare driver du nämndadministrativa kvalitets- och utvecklingsfrågor. Du ger också råd och utbildning till handläggare och chefer. Det förekommer även att du får svara på frågor från medborgare och massmedia.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är nyfiken och har ett starkt samhällsengagemang. Du har förståelse för ärendehanteringsprocessen och vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du har goda kunskaper i relevant lagstiftning och stöttar organisationen på ett intressant och pedagogiskt vis i frågor rörande kommunalrätt och offentlighetslagstiftning.

Du har:
• Akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, förvaltningsrätt eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• God stilistisk förmåga samt är bra på att uttrycka dig i tal och skrift.
• Ett utvecklingsinriktat förhållningssätt och intresse för digitalisering inom området.

Som person är du trygg, lyhörd och har hög integritet. Din kommunikativa och relationella kompetens värderas högt. Vi söker dig som kan skapa förtroendefulla relationer och trygghet för förtroendevalda, kommunledning och självklart även i relation till andra samarbetspartners och aktörer som du möter. Du har ett strukturerat arbetssätt som skapar tydlighet i de processer som du ansvarar för. I den här rollen är det viktigt att du antar ett helhetsperspektiv och tar initiativ till utveckling inom ditt ansvarsområde.
Tjänsten är säkerhetsklassad, nivå två.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, Kommunkansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 juni 2022
  • Ansök senast: 8 augusti 2022

Liknande jobb


17 december 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

6 december 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

3 december 2024

Vikarierande kommunsekreterare

1 november 2024