OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skellefteå växer som aldrig förr och våra ambitioner är höga. Förändring och utveckling leder till nya politiska beslut och med det ett ökat behov av kvalificerat stöd till politiker och tjänstepersoner. Förändring och utveckling gör det också till en spännande tid att arbeta hos oss!
Vi söker nu en kommunsekreterare som vill vara med och bidra i den demokratiska processen och Skellefteå kommuns utveckling.
Kommunens sekretariat är ett av naven i den politiska beslutsprocessen. Sekretariatet består av engagerade och drivna medarbetare som med olika kompetenser och erfarenheter tillsammans hanterar uppdraget att ge service både internt som externt.
Välkommen att bli en av oss!
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare i Skellefteå kommun kommer du att vara en av nyckelpersonerna när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt kommunkoncernens moderbolag. Tillsammans med kommunens andre kommunsekreterare arbetar du med att planera och kvalitetssäkra processen.
Det är en konsultativ roll som stödjer förtroendevalda, chefer och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Du kommer att granska beredningsunderlag och sammanställa handlingar samt föra protokoll vid kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträden. Viss utredning tillkommer.
Du kommer att ingå i ett nätverk med kommunens alla nämndsekreterare och förväntas bidra med stöd i olika situationer, till exempel juridisk rådgivning inom de lagar som styr ärendeprocessen. Ditt arbete är en del av helheten inom sekretariatet, vilket innebär att du även ska ta ansvar för att samarbeta inom gruppen för att lösa det gemensamma uppdraget. Det betyder till exempel att vid behov täcka upp för kollegor inom områden som angränsar till din roll.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är intresserad av samhällsfrågor och är van vid att läsa och tolka författningstexter. Har du kunskaper om kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighets- och sekretessbestämmelser är det meriterande.
Du utrycker dig mycket väl i både tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation på ett sätt som är förståeligt för en bred målgrupp. För dig är det en självklarhet att följa de lagstadgade krav och rutiner som finns, samtidigt som du bidrar till att utveckla, förenkla och effektivisera arbetssätt och processer när det behövs. I den delen är din analytiska förmåga en tillgång. Du har också erfarenhet av att arbeta i olika digitala verktyg.
Som person är du noggrann och du trivs med struktur och ordning i ditt arbete. Du arbetar självständigt, samtidigt som du ser nyttan av att samarbeta med andra. Rollen är serviceinriktad vilket innebär många kontakter, såväl interna som externa, där du får användning av din förmåga att skapa relationer, lyssna in andra och föra ut dina budskap på ett pedagogiskt sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareth Johansson, sektionschef
0910-73 50 00, 070-661 20 92
Gunnar Olofsson, SACO
0910-73 50 00
Ralph Hedlund, Vision
0910-73 50 00
Anna Källsved, Gruppledare
0910-73 50 00, 070-330 23 54
Urban Stenberg, Vision
0910-73 50 00, 070-370 69 80
Erika Nilsson, avdelningschef
0910-73 50 00
Karina Frimodig, Vision
0910-73 50 00
Liselotte Bruse, chef Informationsenheten
0910-73 50 00
Peder Lundberg, enhetschef
0910-73 50 00
Annette Lindgren Atterhem, SACO
0910-73 50 00