OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Salems kommun gör om och förnyar sin kanslifunktion. I förändringen skapar vi en organisation med en ny medarbetare som tillsammans men vår nuvarande kommunsekreterare ska ansvara för bland annat nämndadministration.
Om oss
Kansliet är en del av kommunstyrelseförvaltningen och leds av kommundirektören. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I kansliets ansvarsområde ingår också näringslivsfrågor, kommunikation, tillsyn av personuppgifter, mål- och styrprocesser, juridiskt stöd, kris- och säkerhetssamordning. Kansliet ansvarar även för att administrera allmänna val. Kommunen använder sig av Lex som diarieföringssystem och stöd i den politiska beslutsprocessen samt Troman för hantering av bland annat arvoden till de förtroendevalda.
Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare ansvarar du för en korrekt, kvalitetssäker och tidseffektiv berednings- och ärendehanteringsprocess mellan förvaltningar, nämnder samt kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Arbetet är omväxlande och i en liten kommunorganisation som Salem kommer du vara delaktig i många olika frågor som berör kommunens samtliga verksamhetsområden.
Du och vår nuvarande kommunsekreterare delar bland annat på följande arbetsuppgifter, sekreterare i kommunstyrelsen arbetsutskott, kommunstyrelsen, krisledningsnämnden, valnämnden, kommunfullmäktige, utskottet för nämndorganisation samt valberedningen. I det delade ansvarsområdet ingår det också att tillse att den dagliga diarieföringen av handlingar sker rättssäkert och med god kvalitet. Viss sekretessprövning kan förekomma. Några ansvarsområden/uppdrag kommer att fördelas mellan dig och vår nuvarande kommunsekreterare, såsom budgetansvar, krisledning, systemförvaltning, arkivsamordning, samt dataskyddssamordning.
Under valår är du del av kommunens valkansli som administrerar valen.
Som kommunsekreterare deltar du också i kommunens utvecklingsarbete gällande nämndadministration och dokumenthantering. I detta ingår att bistå med allmän rådgivning till kommunens förvaltningar. Du kommer delta i kommunens övergripande utvecklingsarbete och tillsammans med vår andra kommunsekreterare leda kommunens nämndsekreterarnätverk.
Kvalifikationer
• Några års erfarenhet av att arbeta som kommun- eller nämndsekreterare.
• Relevant högskoleutbildning eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• Det är meriterande om du har erfarenhet av registratorsuppgifter och arkivhantering.
Vi söker dig som vill vara en del i utformandet av en modern nämndadministration. Du har god förmåga att strukturera dina arbetsuppgifter och driva dem självständigt. Du kan planera och prioritera arbetet effektivt utifrån verksamhetens behov och förutsättningar.
Rollen innebär många kontakter inom hela kommunorganisationen och förtroendevalda och det är viktigt att du kommunicerar tydligt och har god samarbetsförmåga. Du har ett genuint intresse för samhällsviktiga frågor och den kommunala verksamheten.
Anställningsvillkor
Tjänsten är heltid och tillsvidare med tillsättning enligt överenskommelse. Det finns möjlighet att delvis arbeta på distans och vi tillämpar flextid. Arbetstid i form av kvällssammanträden förekommer vid något tillfälle per månad. Intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan senast 2023-04-24!
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer få genomgå en säkerhetsprövning vid anställning.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund