Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Uddevalla - en plats för hela livet




Om jobbet
Är du en digital demokrat och värnar rättssäkerheten lika högt som en öppen, effektiv och digital offentlig förvaltning? Gillar du att samordna och ha en nyckelfunktion i diarie- och ärendehanteringsfrågor? Då kan du vara vår nya kollega!

Enheten juridik och administration är en del av kommunledningskontorets stabavdelning.

Enheten ger  administrativt och juridiskt stöd inom den kommunala verksamheten. Vårt uppdrag är att ge bästa service med bra kvalité.

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare i Uddevalla kommun kommer du att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Du kommer att vara ansvarig för att planera och kvalitetssäkra processen. 

- Sekreterare i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt utskott, beredningar och det kommunala moderbolaget, Uddevalla Utvecklings AB. I dessa uppgifter ingår att sammanställa handlingar, upprätta kallelser och protokoll samt närvara vid sammanträden och beredningsmöten.

- Administrativt stöd.

- Kvalitetsgranska beslutsunderlag samt ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar på ett effektivt och rättssäkert sätt.

- Samordna arbetet i kommunens nämnds- och registratorsgrupp.

- Ingå i valkansliet.

- Systemförvaltarskap.

- Kvällsarbete förekommer i samband med bl.a. kommunfullmäktiges möten. 

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Du har några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet, kunskap och vana av att arbete med modern teknik och arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Har du dessutom erfarenhet från en liknande tjänst i kommun eller offentlig förvaltning eller erfarenhet av en samordnande funktion är det meriterande.

Som person är du trygg och stabil. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturerar och planerar ditt arbete och driver processer framåt. Du har integritet och samarbetar bra med andra människor och trivs i servicerollen med många kontaktytor. Du har också förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation. 

Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och du är tydlig i din kommunikation. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Övrigt
Intervjuer kan komma ske löpande under rekryteringstiden. 

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 


För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Juridik och administration,
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 oktober 2023
  • Ansök senast: 9 november 2023

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024