Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Enheten för demokratistöd är en del av kommunens avdelning för ekonomi och styrning. Vi fungerar som ett administrativt stöd till de förtroendevalda och förvaltningarna.

Nu förstärker vi vår enhet som idag består av sju medarbetare med en kommunsekreterare. Vi söker dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete och som vill bidra i Mariestads utvecklingsresa!

ARBETSUPPGIFTER
Kommunsekreteraren samordnar och är ett stöd i kommunstyrelsens ärendeberedningsprocess och ger politiken förutsättningar att fatta väl underbyggda och rättssäkra beslut. Du kommer att ha en central roll när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelsen med utskott och fullmäktige.

Uppdraget som kommunsekreterare kommer i och med denna rekrytering att utökas till två tjänster. Den nya tjänsten kommer omfatta sekreteraruppdrag i kommunfullmäktige samt olika kvalificerade utredningsuppdrag, men uppdraget kan komma att justeras utifrån utvecklingen i kommunen och förändringar i behov. I Mariestads kommun används Ciceron som dokument- och ärendehanteringssystem.

I rollen som kommunsekreterare arbetar du med hantering och administration av bland annat kallelser, sammanträdesprotokoll och möteshantering. Kommunsekreteraren är delaktig i arbetet för att kvalitetssäkra beslutsunderlag och ge råd och utbildning till handläggare och chefer. Du driver nämndsadministrativa utvecklingsfrågor och har nära samarbete med den politiska ledningen.

Som kommunsekreterare har du många kontaktytor i organisationen, så väl med tjänstepersoner som förtroendevalda. Du arbetar i team med hela enheten.

Kommunsekreteraren har också en roll i planering, genomförande och administration av de allmänna valen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Vi ser gärna några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.

Du behöver ha någon form av juridisk utbildning och/eller erfarenhet av arbete med kommunal juridik. Särskilt meriterande är det om du har tidigare erfarenhet som kommunsekreterare eller nämndsekreterare.

Då enheten för demokratistöd bereder ärenden som beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige måste du snabbt kunna sätta dig in i nya frågor.

Vi söker dig som är serviceinriktad och strukturerad. Med strukturerad menas att du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och att du håller tidsramar. I rollen som kommunsekreterare behöver du ha lätt för att samarbeta och vara kommunikativ. Du har en god förmåga till problemlösning och tar självständigt fram förslag till lösningar. Du behöver kunna formulera dig väl både i tal och skrift i det svenska språket.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att ha ett eget driv i arbetet, ta initiativ och ta stort eget ansvar.

Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan. När du visar intresse för tjänsten vill vi gärna ha ett cv där dina tidigare arbets- och utbildningsmeriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara ett antal urvalsfrågor i din digitala ansökan.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!

Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras.
Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024