OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?
Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du jobba nära politiken och kommunledningen i en organisation med mycket spännande på gång? Gillar du Halmstad? Vi kan erbjuda dig ett intressant arbete där du är med och leder och utvecklar våra ärendeprocesser.
I tjänsten som kommunsekreterare i Halmstads kommun är du en viktig länk mellan handläggare och förtroendevalda och arbetar mycket tillsammans med kommunchef och kommunstyrelsens ordförande. I det löpande arbetet är du sekreterare i kommunstyrelsen och dess ledningsutskott.
Du leder även och utvecklar kommunkansliets ärendehanterings- och sammanträdesprocesser. Kommunkansliet arbetar strukturerat och har under flera år bedrivit förbättringsarbete enligt lean.
En upphandling av ett nytt diarie- och ärendehanteringssystem kommer att genomföras inom kort, vilket även innebär en översyn av samtliga ingående processer. Det är mycket spännande på gång. Ser du möjligheterna med att vara en central del i detta utvecklingsarbete så kan jobbet som kommunsekreterare vara det du söker.
KVALIFIKATIONER
Du har examen i statsvetenskap, juridik eller annan jämförbar utbildning samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som beskrivs ovan. Du vet hur en politiskt styrd organisation fungerar och har mycket god kunskap och erfarenhet av arbete i gränssnittet mellan tjänstemän och politik. Det betyder också att du är van vid att tillämpa kommunallagen för att kunna garantera juridisk korrekthet i praxisen av ärendeprocesserna.
Som sekreterare i kommunstyrelsen är det viktigt att du känner dig bekväm i rollen och att du hanterar det svenska språket utmärkt i såväl tal som skrift. Du har dessutom förmågan att summera diskussioner och sedan skapa en tydlighet för läsaren. Detta kräver också god förmåga att lyssna in, analysera och hantera detaljer såväl som helheter i ett dynamiskt flödestänk av olika sorters ärenden och processer och dessutom pedagogiskt kunna förklara komplexiteten i vissa frågor.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och avgörande för att lyckas i befattningen är struktur, att du är serviceinriktad och lyhörd samt har en väl utvecklad initiativförmåga och tycker om att ligga i framkant. Du ska ha god förmåga att hantera IT-system inom arbetsområdet och det är önskvärt med erfarenhet av arbete med lean.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef
Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340