Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi som arbetar inom kommunen finns där människor finns. Vi gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi bidrar till människors livskvalitet. Varje dag. Därför tycker vi att vi har Sveriges viktigaste jobb.

Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö, att det byggs hus, att det finns ett rikt kultur- och fritidsliv och att människor får en god och trygg omsorg på äldre dar. Och mycket mer.

Som anställd på Älmhults kommun kommer du att vara med och göra skillnad. Det finns många intressanta och utvecklande jobb hos oss. Som arbetsgivare har vi högt satta mål för vår arbetsmiljö. Vi vill ha medarbetare som trivs och utvecklas själva och som aktivt och engagerat bidrar till kommunens utveckling. Älmhults kommun befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och har dessutom en befolkning som växer, vilket förutsätter medarbetare som är positivt inställda till förändringsarbete.

I Älmhult kan du kombinera den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär och ett globalt näringsliv. Här är det lätt att leva och bo med nära till det mesta. Med goda kommunikationer är det också lätt att pendla.

ARBETSUPPGIFTER
Kanslienheten ansvarar för administration till kommunledning och förtroendevalda samt diarium, arkiv, utredningar m.m.

Som kommunsekreterare ansvarar du för ärendehanteringen kring kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess arbetsutskott, där du har det övergripande ansvaret för att beslutsprocessen fungerar på ett smidigt, effektivt och rättssäkert sätt. I arbetsuppgifterna ingår bland annat protokollföring, ärendeberedning, upprättande av kallelser, arkivläggning samt en del annan administration och dokumentation.

Du har i din roll ett nära samspel med kollegor, politiker och chefer i hela organisationen och du har ett samordnings- och utvecklingsansvar för kommunens nämndadministrativa rutiner och arbetssätt.

Kommunen kommer att införa ett nytt dokument-och ärendehanteringssystem med målsättningen att skapa en helt digitaliserad ärendehantering, där du även kommer att ha en central roll.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleutbildning med inriktning på t ex statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som bedöms som likvärdig.

Du har kunskaper inom kommunalrätt, förvaltningsrätt och offentlighet- och sekretesslagstiftning, som du förvärvat via utbildning eller genom arbetslivserfarenhet.
Du har några års arbetslivserfarenhet av liknande tjänst i kommun eller annan offentlig verksamhet.

Du är van att arbeta självständigt och fungerar bra i samverkan med andra. Tjänsten kräver också att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.


ÖVRIGT
Älmhults kommun strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.

Välkommen med din ansökan!

Intervjuer kommer preliminärt att genomföras under eftermiddagen den 6 december.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IT-Chef Robert Palmqvist
0476-55481
Fackliga organisationerna
0476-550 00 (kommunens växel)
Kanslichef Mats Porsklev
0476-553 88
Valnämndens sekreterare Henrik Dahlström
0476-55 021
Fackliga organisationer
0476-550 00 (kommunens växel)
turistinformatör Inger Arvidsson,
0476-551 52
Kommunikationschef Malin Blom
0476-55328
Ekonomichef Katarina Andersson
0476-55143
Personalchef Ingela Hjelte
0476-55355
Upphandlare Heike Philipsson
0476--55341

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Vi tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
  • Publicerat: 3 november 2016

Besöksadress

Stortorget 1 34323 Älmhult
None

Postadress

Box 500
Älmhult, 34323

Liknande jobb


17 december 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

6 december 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

3 december 2024

Vikarierande kommunsekreterare

1 november 2024