OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.
Inom kommunen finns ca 2000 medarbetare, som på uppdrag av kommuninvånare och förtroendevalda arbetar inom förvaltning och verksamheter. Vi vill som arbetsgivare att medarbetarna känner arbetsglädje och stolthet i sitt uppdrag att möte kommuninvånarnas behov.
Ditt nya jobb
Som Kommunsekreterare med samordningsansvar kommer du att vara placerad på Kommunkansliet inom avdelningen för Administration & Juridik i Österåkers kommun, som organisatoriskt tillhör Kommunstyrelsens förvaltning. Idag arbetar vi kombinerat på distans och på plats utifrån verksamhetens behov. Inom avdelningen finns funktioner för registratur och arkiv, sekretariat för kommunstyrelsen dess utskott och beredningar, vissa nämnder samt kommunfullmäktige, juridik, dataskyddsfrågor samt ansvaret för genomförandet av val.
Du kommer tillsammans med kansliets övriga medarbetare ansvara för den politiska beslutsprocessen, särskilt med avseende på Kommunstyrelsen och dess utskott samt vissa informella möten som äger rum inför politiska beslut. Du utgör även ett viktigt stöd i avdelningschefens operativa ledningsarbete samt avdelningens planering.
Tjänsten omfattar även ansvaret för att tillsammans med medarbetare och ansvarig avdelningschef stödja kommundirektören och den politiska ledningen men även att ge stöd och service till den övriga förvaltningen och organisationens verksamheter.
Du arbetar med att utveckla och kvalitetssäkra processer, skapa, revidera och kommunicera rutiner och arbetssätt. Du kommer även att arbeta i nära samarbete med Kommunregistrator och Kommunarkivarie vad gäller dokument- och ärendehantering samt arkivläggning. Bland övriga arbetsuppgifter kan nämnas systemförvaltare samt webbredaktör för viss information på kommunens hemsida.
Din profil
Du är en serviceinriktad person med god förmåga att med ett öppet förhållningssätt kommunicera, både muntligt och skriftligt. Du gillar att ha ordning och reda, och du är lyhörd. Vi värdesätter förmåga att arbeta självständigt och med integritet, samt att skapa goda relationer och ett gott samarbetsklimat. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper och din sociala förmåga.
Kvalifikationer
• Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom t. ex. statsvetenskap eller juridik, alternativt flera års erfarenhet av att arbeta i en befattning som vi bedömer likvärdig.
• Goda kunskaper inom relevanta lagstiftningsområden.
• Goda kunskaper och stor vana att arbeta processorienterat, med digitala dokument- och ärendehanteringssystem samt i olika IT-system.
Meriterande
• Erfarenhet av att arbeta i politisk styrd organisation.
• Erfarenhet av utredningsarbete.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete/-projekt.
• Erfarenhet från arbete med allmänna val och val till Europaparlamentet.
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidare
Tillträde
Enligt överesnkommelse.
Sista ansökningsdag
14 november.
Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17