Kommunsekreterare och nämndsekreterare

Kommunsekreterare och nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!

Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet.

Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!

Inför nästa mandatperiod förändras den politiska organisationen så att den nuvarande välfärdsnämnden delas i två olika nämnder; en nämnd för frågor om utbildning, kultur och fritid samt en socialnämnd. Kommunens förvaltning är organiserad i en samlad förvaltning för all verksamhet.

Nu förstärker vi kanslienheten genom en ny tjänst som nämndsekreterare till en av de nya nämnderna. Vi rekryterar också till ett vikariat som kommunsekreterare för kommunstyrelsen.

Kanslienheten ansvarar för stöd och service till den politiska organisationen genom bland annat sekreterarskap för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder med mera. Enheten ansvarar även för kommunens ärendehanteringssystem, kommunarkiv, genomförande av allmänna val samt konsultation och utbildning i juridiska frågor till förvaltningen.

Kanslienheten är en del av Utvecklingsfunktionen och en av stödfunktionerna i förvaltningen.

I Utvecklingsfunktionens övriga uppdrag ingår också ansvar för att leda och samordna de kommungemensamma frågorna kommunikation, kvalitet, digitalisering och näringslivsfrågor. Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla stödet till den politiska organisationen och inta nyckelrollen som nämnd- eller kommunsekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommun- eller nämndsekreterare inom kansliet arbetar du mitt i händelsernas centrum och bidrar aktivt i utvecklings- och förbättringsarbete, bland annat med inriktning mot digitalisering. Tillsammans med övriga kommun- och nämndsekreterare arbetar du med att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du ger råd och stöd till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha goda kunskaper inom dessa områden. Tjänsterna innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.

Som kommun- eller nämndsekreterare ansvarar du för all hantering inför och efter sammanträdena bland annat genom att upprätta kallelser och skriva protokoll via vårt diarieförings- och ärendehanteringssystem. I arbetet ingår kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området. Arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, ledning, och handläggare.

Uppdraget kan innebära viss oregelbunden arbetstid eftersom möten kan vara förlagda till kvällstid.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning, eller utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper inom relevant lagstiftning, såsom offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen, tryckfrihetsförordningen, samt kännedom om dataskyddsförordningen (GDPR). Du har mycket god språklig och kommunikativ förmåga, i både skrift och tal.

Du har viss tidigare erfarenhet av arbete inom kommun eller en statlig myndighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som kommun- eller nämndsekreterare, med verksamhetsutveckling och/eller har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

Arbetet kräver att du är strukturerad, noggrann, effektiv och självgående. Vi ser också att du är framåt, kan ta egna initiativ och gillar utvecklingsarbete. Vidare är du stresstålig, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
I din ansökan vill vi att det framgår vilken tjänst du söker alternativt om du söker båda. Intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I första hand ser vi att du söker tjänsten viavårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härryda kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2022
  • Ansök senast: 22 juni 2022

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024