OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunkansliet ingår i kommunstyrelsens förvaltning och samverkar med samtliga förvaltningar. Kommunkansliet ansvarar bland annat för kommunens politiska ärendehantering, centralarkiv och registratur. Just nu befinner vi oss i en förändringsfas där vi tydliggör uppdrag och ansvarsfördelning för att effektivisera och kvalitetssäkra våra processer. Under hösten tillkommer även nya funktioner till kommunkansliet såsom säkerhet och beredskap, folkhälsa, kvalitet, ombudsman och Kontaktcenter.
Tjänsten som kommunsekreterare är placerad på kommunkansliet inom kommunstyrelsens förvaltning. Övriga verksamheter på kommunstyrelsens förvaltning är ekonomi, HR, kommunikation, upphandling och IT.
Som kommunsekreterare utgör du navet i den politiska processen. Du förbereder ärenden inför beslut, hanterar ärenden i vårt ärendehanteringssystem, koordinerar ärendeberedningsprocessen inom kommunledningen och till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige där du är sekreterare.
Som kommunsekreterare får du ett omväxlande och utmanande uppdrag mitt i den politiska processen. Du är en nyckelperson som samordnar och administrerar ärenden, skriver beslutsunderlag, håller kontakt med förtroendevalda och stöder kommunledningen. Eftersom du är den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner får du många kontaktytor och inblick i olika delar av kommunens ansvarsområden.
Arbetsuppgifter
Ditt huvudansvar kommer bl.a. vara ärendehanteringsprocessen inom kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Arbetsuppgifterna består av att:
• Planera, samordna och kvalitetssäkra ärenden i den politiska processen.
• Vara ett stöd i kommunala- och förvaltningsrättsliga frågor.
• Skriva och kvalitetssäkra beslutsunderlag, sammanställa handlingar/kallelser och föra protokoll vid politiska möten.
• Medverka vid planering, genomförande och administration av allmänna val.
• Diarieföring, informationshantering och informationsförvaltning liksom hantering av allmänna handlingar i kommunens analoga och digitala system.
• Utredningsuppdrag samt att delta i eller leda projekt.
Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Goda kunskaper om lagar och förordningar för offentlig verksamhet; särskilt kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
• Kunskap om och vana vid att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem.
• Goda kunskaper i det svenska språket och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
• Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation.
Vi söker dig som är strukturerad, kvalitetsmedveten och tydlig. Du förstår hur det fungerar att arbeta i en politiskt styrd organisation och trivs med att ta eget ansvar. Du behöver vara analytisk, kunna ta egna initiativ och vara flexibel för att trivas i rollen. Du kan sätta dig in i komplexa ärenden och även producera egna dokument av hög kvalitet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tillträde
Snarast eller enligt överenskommelse.
Sysselsättningsgrad
Heltid. Viss kvällstjänstgöring förekommer.
Lön
Individuell lönesättning.
Sista ansökningsdag
2021-08-01. Rekryteringen sker med löpande urval, vilket gör att vi kan komma att avbryta rekryteringen i förtid.
Välkommen med din ansökan!
Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.