OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Kansliet ansvarar för nämndadministrationen för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, valnämnden och revisorerna samt svarar för juridisk rådgivning, arkivverksamhet, övergripande säkerhetsfrågor och överförmyndarverksamheten. Avdelningen är ansvarig för kommungemensamma processer inom ärendehantering.
Avdelningen står inför ett stort utvecklingsarbete som handlar om att kvalitetssäkra de grundläggande processerna genom att bland annat implementera ett nytt ärendehanteringssystem, öka kompetensen i organisationen kring ärendehantering och förvaltningsrättslig lagstiftning samt genomföra allmänna val 2022.
Då vår nuvarande kommunsekreterare kommer att vara föräldraledig finns nu en möjlighet att bli en del av kansliet under en mycket spännande period. Vi ska implementera ett nytt diarie- och ärendehanteringssystem och genomföra valet 2022 med allt spännande (om du är rätt person för tjänsten tycker du att det är spännande!) som följer på det.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare arbetar du först och främst med nämndsprocessen för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige och du sätter standarden för nämndsprocesserna i övrigt. Du har ansvar att säkra att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheten gällande styrdokument. Det innebär bland annat att utveckla processer, samordna kallelser och protokoll och stödja övriga nämndsekreterare i nämnda frågor. Därutöver stödjer du de förtroendevalda, i första hand kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges presidium, i utförandet av deras uppdrag. Du är en viktig länk mellan förtroendevalda och tjänstepersoner i förvaltningen och har en nära och tät kontakt med båda.
Dessutom är du delaktig i ett formativt och spännande skede som kansliet och Ale kommun befinner sig i och det finns stora möjligheter (och skyldigheter!) att vara med och påverka verksamheten, inom kansliet såväl som i hela kommunen.
Utöver nämnda arbetsuppgifter ingår också arbete med allmänna kansligöromål. Det kan handla om att arbeta med reglementen och andra kommunala styrdokument, genomföra allmänna utredningar, besvara motioner med mera. Du deltar i arbetet med allmänna val. Kansliet arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten och du kommer tillsammans med dina kollegor kvalitetssäkra processer och rutiner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan likvärdig utbildning och med erfarenhet av arbete som nämndsekreterare.
Du ska ha ett stort intresse för samhällsfrågor och förstå vilka krav det ställer att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är villig att ta dig an den bredd av frågor som kan uppkomma i verksamheten, stort som smått. Särskilt viktigt är att du har förmågan att vara serviceinriktad gentemot våra förtroendevalda.
Du ska trivas i en social miljö och vara intresserad av att lära känna de olika verksamheterna, i syfte att kunna stödja dem på bästa sätt. Du har en förmåga att förklara och motivera vikten av god ärendehantering som en grund för demokratiskt beslutsfattande och allmänhetens insyn. Det ställer krav på din pedagogiska förmåga.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift och är intresserad av språkliga frågor.
Vi tror att du behöver erfarenhet för att kunna göra ett riktigt bra jobb.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ellinor Seth
0704-320755
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Daniel Gillésen, enhetschef Räddningsavdelningen
0303-33 47 05
Lennart Nilsson, BRF
0708-67 33 86
Lennart Skaven, Kommunal
0709-90 68 42
Magnus Billborg, enhetschef
0303-37 11 63
Anna Flood, HR-chef
0303-33 07 07, 0704-32 07 07
Björn Järbur, kommunchef
0303-33 02 64, 0704-32 02 64
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0303-33 00 00
Rektor Himlaskolan Sigvard Arenäs
0303-330345