Kommunsekreterare till Åtvidabergs kommun

Kommunsekreterare till Åtvidabergs kommun

Arbetsbeskrivning

Åtvidabergs kommun ligger mitt emellan kust och storstad med goda kommunikationer och pendlingsmöjligheter. Här får du tillgång till vacker natur och ett rikt friluftsliv.

Inom kommunen arbetar runt 900 engagerade medarbetare tillsammans för att medborgarna ska få bästa möjliga service. Varje medarbetare är en viktig del i kommunens arbete som präglas av framåtanda och mod att prova nya, hållbara lösningar. Vi lär av varandra och tar tillvara på kompetenser inom organisationen. I Åtvidabergs kommun får du möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll.

Kommunledningsförvaltningens stab ansvarar för kommunens övergripande administration, marknadsföring och kommunikation, kulturarv och besöksnäring, press/media, digitala kanaler, kontaktcenter samt krisberedskaps- och säkerhetsfrågor. Verksamheten leds av en stabschef direkt underställd kommundirektören. Nu söker vi en kommunsekretare till kommunstyrelse och kommunfullmäktige.

Du kommer att vara en av nyckelpersonerna när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunens politiska forum. Som sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelse och vissa utskott ansvarar du för att en stor del av kommunens politiska processer fungerar effektivt och rättssäkert. Du leder vårt team som arbetar nära politiken där vi arbetar med samordnade processer och rutiner för minskad sårbarhet och bättre redundans.

Som kommunsekreterare ansvarar du för att kvalitetssäkra beslutsunderlag, och ge råd och utbildning till handläggare och chefer. Du ansvarar även för en del systemförvaltning av vårt ärendehanteringssystem Evolution. Inom ramen för uppdraget kan det även ingå vissa utredningsuppdrag och handläggning av andra ärenden.

Som en del av staben kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och användandet av dokument- och ärendehanteringssystemet. Tillsammans med övriga medarbetare är du med och driver den digitala utvecklingen och andra nämndadministrativa utvecklingsfrågor.

Arbetet som kommunsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många kontakter, inom kommunen men även externt. Inom staben är det naturligt att dela på olika arbetsuppgifter vid behov.

Vi söker dig som

... har akademisk utbildning inom statsvetenskap eller offentlig förvaltning, eller yrkesutbildning inom administration i kombination med erfarenhet från offentlig förvaltning

... har erfarenhet av att arbeta i digitalt ärendehanteringssystem och gärna Evolution

... erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i annan kommun

... har god kännedom om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet, särskilt offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen och förvaltningslagen

... tar ansvar för din uppgift. Strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.

... är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. 

... planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. 

Vi erbjuder dig

... en utvecklande anställning

... en kreativ och stimulerande miljö

... en arbetsplats med positiva, prestigelösa och professionella kollegor

... möjlighet att arbeta på distans 1-2 dagar per vecka

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och för att bli aktuell för tjänsten så behöver du genomgå en säkerhetsprövning. 

Anställningsform 
Tillsvidare

Omfattning 
Heltid

Tillträde
Efter överenskommelse

Sista ansökningsdag
Ansök senast den 26 september. För det här uppdraget gör vi urval löpande, varför du kan kontaktas av oss innan sista ansökningsdag.

Om din ansökan
Ansökan görs via vårt rekryteringsverktyg, vi tar inte emot ansökan via e-post. I den här rekryteringen behöver du endast skicka in CV och eventuella merithandlingar du vill åberopa. Du behöver inte skicka med något personligt brev, du besvarar istället urvalsfrågor vid ansökan.


I Åtvidabergs kommun eftersträvar vi jämställdhet varför vi gärna ser en personalsammansättning som även speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar sökande som bidrar till detta.

Vi sköter hela rekryteringsprocessen själva och önskar därför denna gång inte några ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulla Salmela-Trosell, Områdeschef IFO
0120-83 128
Angelica Bäck, Kontaktperson SSR
0120-83100 (vxl)
Robert Bredberg, Barn- och utbildningschef
070-2117317
Karin Almkvist, Vårdförbundet
0702-48 26 53
Ida Bergström, Enhetschef
070-224 19 68
Therese  Nyman, LSR
070-221 79 27
Linda  Ljungqvist, förvaltningschef vård- och omsorg
0120-83201
Maria  Björk, Vision
0738-30 12 46
Eva Sagmar, Kommunal
0120-146 79
Sandra Norrman, Vårdförbundet
0120-832 47

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åtvidaberg kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 september 2022
  • Ansök senast: 26 september 2022

Besöksadress

Adelswärdsgatan 7 Åtvidaberg
None

Postadress

Box 206
Åtvidaberg, 59725

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024