OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kvalificerad kommunsekreterare med placering inom kommunledningsförvaltningens kansliavdelning. Som kommunsekreterare i Sjöbo kommun kommer du att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du ska ansvara för att utreda, delta i upphandling av- samt implementera ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem i samverkan med övriga kommuner i Sydöstra Skåne.
Du kommer att vara sekreterare i kommunstyrelsen och dess arbetsutskott och vid behov i andra möten och projekt. Som kommunsekreterare förutsetts du vara ett stöd till förtroendevalda, chefer, handläggare och andra tjänstemän i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration.
I rollen som kommunsekreterare är du även systemförvaltare för bl.a kommunens ärendehanteringssystem och i rollen ingår att administrera aktuella system, diarieföra ärenden och handlingar samt utbilda och stödja användare av systemet.
I tjänsten ingår vissa utredningsuppdrag samt att delta eller leda projekt av olika slag. Din roll kommer att vara konsultativ genom att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Mer intensivt arbete i samband med val till riksdag, kommun och landsting samt EU-val kommer att förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning eller annan erfarenhet/utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du ska ha goda kunskaper i kommunalrätt och offentlighetslagstiftning. Du bör ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och vara väl förtrogen i vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Det är viktigt att du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Du har ett strukturerat arbetssätt, är självgående, noggrann och effektiv. Du är en problemlösare, gillar att samarbeta och har en förmåga att se helheten. Du tycker också att det är utvecklande att lära, delge och stödja andra på ett serviceinriktat sätt.
Du har god datorkunskap och behärska Office-paketet samt har erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem. För att lyckas i rollen bör du vara intresserad av digitalisering.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 200 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.