Kommunsekreterare till kansliavdelningen på Kumla kommun

Kommunsekreterare till kansliavdelningen på Kumla kommun

Arbetsbeskrivning

Brinner du för en välskött offentlig förvaltning och vill vara en viktig kugge i att den lokala demokratin fungerar? Är du samhällsintresserad och gillar att hålla ordning och reda? Då är det här jobbet för dig! I rollen som kommunsekreterare får du kombinera ditt intresse för samhällsfrågor med dina personliga styrkor som strukturerad, noggrann och lösningsfokuserad.
Kansliavdelningen består av ett tiotal medarbetare som ansvarar för bland annat kommunstyrelsen diarium och nämndadministration, handläggning och beredning av ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. På kansliavdelningen finns också ett par strateger med ansvar för övergripande utvecklingsarbete, kommunjurist, beredskapssamordnare, dataskyddsombud samt kommunikatörer. På kansliavdelningen finns också sydnärkes överförmyndarkansli.


ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare i Kumla är du nyckelpersonen gällande samordning och administration av ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du ansvarar för att planera och kvalitetssäkra processen och granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar till kommunstyrelsen och dess utskott och kommunfullmäktige, samt för protokoll på sammanträden.
I Kumla vill vi alltid utveckla och förbättra ärendeprocessen och kommunsekreteraren leder kommunens interna nätverk av nämndsekreterare för att gemensamt driva arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocessen.
Du är konsultativ i din roll genom att stödja förtroendevalda, chefer och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen. Du är huvudregistrator för kommunstyrelsen vilket innebär att du diarieför handlingar, upprättar ärenden och stöttar tjänstepersoner.
Även intern rådgivning och vägledning till tjänstepersoner och förtroendevalda gällande ärendeprocessen ingår som en del i arbetet. Du kommer även att vara valsamordnare och jobba tillsammans med andra funktioner i arbetet vid Allmänna val.
Du kommer att jobba i en helt digital ärendeprocess och tillsammans med systemförvaltare och övriga nämndsekreterare vara en del av det kommande arbetet med införande av vårt nya e-arkiv som vi inför och driftar tillsammans med våra samverkanskommuner i sydnärke.


KVALIFIKATIONER
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning såsom exempelvis nämndsekreterare.
Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du tar egna initiativ och arbetar proaktivt för att lösa uppgifter och uppdrag.
Du har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande och några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Du ska ha goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Intervjuer sker löpande.


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har snart 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårat Kumla! För att se lite av det som hände under 2020 klicka här:
https://youtu.be/_i0DprQ7-r4

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69280

Liknande jobb


Vikarierande kommunsekreterare

1 november 2024

Vikarierande kommunsekreterare

Vikarierande kommunsekreterare

16 oktober 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

10 oktober 2024

Kommunsekreterare

23 september 2024