OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till Norberg, den lilla kommunen med det stora hjärtat. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Nu utökar vi! Två kommunsekreterare blir tre.
Med anledning av en organisationsförändring förstärker vi vårt team med en kommunsekreterare.
Kanslienheten ansvarar för nämndadministrativ service och är en del av ledningskontoret. Tillsammans med dina kollegor kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och andra utvecklingsfrågor. Vårt arbete är omväxlande med stundtals mycket högt tempo och innebär många kontakter, såväl inom kommunen som externt. Vi söker en kollega som vill vara en del av vårt team och samarbete på ledningskontoret i Norberg.
Tjänsten och arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare kommer du att vara en av tre nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera beredningen till kommunstyrelsen med utskott, kommunfullmäktige och övriga aktuella nämnder. Tillsammans ansvarar ni för den politiska beredningen i form av att sammanställa kallelser och handlingar, samt genom ett kvalificerat sekreterarskap föra protokoll i våra politiska organ. Din roll är till stor del konsultativ genom att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration, men även att granska beslutsunderlag och ärenden före beslut. Du förväntas att handlägga ärenden inom ditt ansvarsområde. I rollen som sekreterare ingår även viss registratur av allmänna handlingar.
Tillsammans driver sekreterarna kommunens arbete med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad, gärna med statsvetenskaplig eller juridisk inriktning, eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Arbetslivserfarenhet inom en politiskt styrd organisation är meriterande. Det är önskvärt att du har kunskap om grundläggande lagstiftning så som förvaltningslag, kommunallag, offentlighet- och sekretesslag.
Erfarenhet av arbete med registrering av allmänna handlingar är meriterande.
Som person är du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt och rättssäkert sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt, driver dina processer vidare och är noga med att sätta upp och hålla tidsramar. Du ser möjligheterna i förändringar och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi ser att du har en mycket god förmåga att samarbeta med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har förmågan att på ett tydligt och pedagogiskt sätt dela med dig av din kompetens och ingjuta trygghet i samtal med andra. Vidare behöver du vara noggrann, ha förmåga att skapa ordning och struktur, ha en utpräglad servicekänsla och förmåga att agera självständigt likväl som att arbeta i grupp.
Du har goda kunskaper i svenska och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Du har mycket god datorvana och kunskap i Office-paketet. Meriterande är erfarenhet av ärendehanteringssystemet Public 360.
Övrigt
Viss kvällstjänstgöring förekommer då vissa av våra politiska sammanträden sker kvällstid.
Befattningen som kommunsekreterare är säkerhetsklassad, varför godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen är en förutsättning för anställning.
Provanställning om 6 månader kan komma att tillämpas.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.