Kommunsekreterare till nordvästra Stockholm

Kommunsekreterare till nordvästra Stockholm

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en kommunsekreterare som kan starta omgående. Detta är ett konsultuppdrag, vilket innebär att du blir anställd av Arena Personal, men jobbar ute hos vår kund. Det är en heltidstjänst som varar i ca 6 månader. Viss kvällstjänstgöring förekommer. Det här är ett omväxlande och utmanande uppdrag mitt i den politiska processen. Du är en nyckelperson som samordnar och administrerar ärenden, skriver beslutsunderlag, håller kontakt med förtroendevalda och stöder kommunledningen. Du är den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner får du många kontaktytor och inblick i olika delar av kommunens ansvarsområden.

Tjänsten som kommunsekreterare är placerad på kommunkansliet inom kommunstyrelsens förvaltning. Kommunkansliet ingår i kommunstyrelsens förvaltning och samverkar med samtliga förvaltningar. Kommunkansliet ansvarar bland annat för kommunens politiska ärendehantering, centralarkiv och registratur.

Övriga verksamheter på kommunstyrelsens förvaltning är ekonomi, HR, kommunikation, upphandling och IT. Som kommunsekreterare utgör du navet i den politiska processen. Du förbereder ärenden inför beslut, hanterar ärenden i vårt ärendehanteringssystem, koordinerar ärendeberedningsprocessen inom kommunledningen och till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige där du är sekreterare.

Arbetsuppgifter
Ditt huvudansvar kommer bl.a. vara ärendehanteringsprocessen inom kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Arbetsuppgifterna består av att:

Planera, samordna och kvalitetssäkra ärenden i den politiska processen. Vara ett stöd i kommunala- och förvaltningsrättsliga frågor. Skriva och kvalitetssäkra beslutsunderlag, sammanställa handlingar/kallelser och föra protokoll vid politiska möten. Medverka vid planering, genomförande och administration av allmänna val. Diarieföring, informationshantering och informationsförvaltning liksom hantering av allmänna handlingar i kommunens analoga och digitala system. Utredningsuppdrag samt att delta i eller leda projekt.

Kvalifikationer
- Högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning.
- Goda kunskaper om lagar och förordningar för offentlig verksamhet; särskilt kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
- Kunskap om och vana vid att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem.
- Goda kunskaper i det svenska språket och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
- Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation.

Vi söker dig som är strukturerad, kvalitetsmedveten och tydlig. Du förstår hur det fungerar att arbeta i en politiskt styrd organisation och trivs med att ta eget ansvar. Du behöver vara analytisk, kunna ta egna initiativ och vara flexibel för att trivas i rollen. Du kan sätta dig in i komplexa ärenden och även

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arena personal
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2021
  • Ansök senast: 17 mars 2022

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024