Kommunsekreterare till Ovanåkers kommun

Kommunsekreterare till Ovanåkers kommun

Arbetsbeskrivning

Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för flera olika verksamhetsområden. Verksamhetsområdena omfattar både stöd och support till övriga förvaltningar samt verksamheter som riktar sig direkt till kommuninnevånare och besökare.



Den röda tråden för oss som arbetar inom kommunstyrelsen är att vi tycker om att bidra till ett attraktivt samhälle för våra invånare.



Vill du arbeta i händelsernas centrum i den lokala demokratin?
Vi söker dig som vill bli vår nya kommunsekreterare.

Som kommunsekreterare har du en nyckelposition inom Ovanåkers kommuns centrala administration, där du har ett nära samarbete med kommunchef och ledande politiker. Tjänsten som kommunsekreterare är innehållsrik, omväxlande och innefattar såväl administrativa sysslor som mer komplexa frågeställningar och juridisk problemlösning.

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare ansvarar du för den politiska ärendeprocessen i form av beredningar, kallelser och protokoll till kommunstyrelse, kommunstyrelsens utskott och kommunfullmäktige. I kommunsekreterarrollen ingår ansvar för diarium och du kommer vara systemansvarig för vårt ärendehanteringssystem Ciceron samt ansvar för organiserandet av allmänna val. Utöver huvuduppdraget kan även utredningsuppdrag eller annan handläggning komma att ingå i arbetet. Du kommer även arbeta med GDPR-relaterade frågor. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation.

Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och arbetar självgående och strukturerat. Som person är du noggrann, ansvarsfull och serviceinriktad.  Du har ett gott omdöme och är bra på att samarbeta då arbetet innebär många kontakter med politiker, medarbetare och allmänhet. Du är tydlig i din kommunikation och uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. Du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik.

För att du ska lyckas i rollen behöver du ha ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor.

Villkor
Du arbetar vanligtvis dagtid men då kommunfullmäktige har sina möten på kvällstid så ingår även detta i kommunsekreterarens arbete.

Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Eftersom vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer bör du söka så snart som möjligt, dock senast 2021-10-31

 

Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.



Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.


Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 oktober 2021
  • Ansök senast: 31 oktober 2021

Liknande jobb


Vikarierande kommunsekreterare

1 november 2024

Vikarierande kommunsekreterare

Vikarierande kommunsekreterare

16 oktober 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

10 oktober 2024

Kommunsekreterare

23 september 2024