OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svedala kommun växer och utvecklas. Mod, engagemang, öppenhet och hållbarhet är värdeord som präglar vår vardag. Svedala kommuns uppgift är att erbjuda kommunens invånare, näringsliv med flera en god service i enlighet med de beslut som kommunens folkvalda fattat. Kommunens verksamheter är komplexa och utsatta för ett ständigt tryck från omgivning i form av förändrade driftsformer, demografiska förändringar, effektiviseringskrav med mera. För att kunna växa på ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt effektivt sätt, är det därför viktigt att mål- och resultatstyrning integrerats med kommunens ekonomistyrning samt att arbeta med ständiga förbättringar. För att möjliggöra detta har Svedala kommun en ledningsidé om att styra verksamheter utifrån ett med fokus på resultat i de verksamheter som bedrivs av kommunen.
För att lyckas med detta vill vi nu förstärka ekonomi- och utvecklingsavdelningen med en kommunstrateg.
Uppdrag
Vi erbjuder ett utmanande och intressant arbete som kommunstrateg. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att driva och utveckla kommunens ledningssystem. I uppdraget ingår samordningsansvar för verksamhetsuppföljningen till kommunstyrelsen. Som kommunstrateg arbetar du konsultativt och är ett stöd till ekonomi- och utvecklingschef och kommundirektör i arbetet med ledningssystemet. Du kommer nära samarbete med kommunledningsgrupp och kommundirektör, övriga chefer i kommunen samt politiken för att driva Svedala kommun framåt. Tjänsten är direkt underställd ekonomi- och utvecklingschefen.
Exempel på arbetsuppgifter är att:
• ansvara för arbetet med kommunens ledningssystem
• följa upp verksamhetsmått i enighet med verksamhetsplaner och åtgärdsprogram
• analysera och rapportera kommunens verksamhetsresultat utifrån olika indikatorer och mål med mera
• stötta ledningen i vårt interna och externa utvecklingsarbete
• ansvara för och utveckla kommunens beslutsstödsystem och verksamhetsuppföljningssystem
• ansvara för kommunens omvärldsbevakning utifrån ett utvecklingsperspektiv
• ansvara för kommunens arbete med intern kontroll
Som kommunstrateg kommer du även att delta i kommunens budgetarbete. Utöver det förväntas du medverka och leda utredningsuppdrag och utvecklingsprojekt.
Eftersom kommunen är i ständig utveckling och förändring innebär det att arbetsuppgifter kan förändras över tid.
Kompetens
Vi ser att du som söker har:
• Högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller annan likvärdig utbildning.
• Erfarenhet från liknande arbete
• Goda IT-kunskaper, i beslutsstödsystem, verksamhetsstyrningssystem samt Office 365
• Systemtänk och helhetssyn
Du har lätt för att samarbeta och tar gärna egna initiativ, är idérik och drivande samt intresserad av att utveckla verksamheten. Eftersom tjänsten innehåller stor mängd föredrag och utredningar är det viktigt att kunna utrycka sig väl i svenska, både i tal och skrift.
Arbetstid/varaktighet
Tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Varmt välkommen med din ansökan!