OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunledningskontoret arbetar med kommunövergripande strategiska frågor med medarbetare som har hög kunskapsnivå inom flera olika områden. I en arbetsgrupp som präglas av professionalism och hjälpsamhet arbetar ca 30 medarbetare utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde.
Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.
Vill du ha ett utvecklande arbete där du jobbar på en kommunövergripande nivå med varierande arbetsuppgifter i en kommun som växer och utvecklas? Är du intresserad av att arbeta med flera olika uppdrag både på strategisk och på operativ nivå och jobba med frågor som gör skillnad? Då ska du söka tjänsten som kommunstrateg hos oss.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Genom ett omfattande utvecklingsarbete med politik och tjänsteorganisation, har Sandvikens kommun tagit fram en tydlig styrning och ledning för kommunen. I rollen som kommunstrateg blir din huvuduppgift att i samarbete med många andra, driva kommunens övergripande utvecklingsarbete i enlighet med strukturen och kulturen i styrmodellen. Du kommer att arbeta nära och vara ett viktigt stöd för kommunens ledningsfunktioner.
Det är ett spännande jobb där du har möjlighet att vara med och utveckla kommunens verksamheter och bidra till att kommunens vision, strategiska områden och mål uppfylls.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Tillsammans med kommunledning, förvaltningar och bolag planera, hålla samman och driva kommunövergripande utvecklingsarbeten.
• Planera, genomföra och återkoppla aktiviteter och uppdrag kopplat till planerings och uppföljningsprocesserna.
• Stödja förvaltningar och bolag med vägledning gällande de övergripande planerings- och uppföljningsprocesserna.
• Planera, strukturera, implementera och samordna arbetet rörande kommunens övergripande omvärldsbevakning och analys.
• Systematiskt analysera kommunövergripande resultat kopplat till exempelvis den strategiska styrningen.
• Agera facilitator och workshopledare.
• Delta som sakkunnig i olika projekt/arbetsgrupper.
• Ansvara för eller bidra till svar på exempelvis kommunövergripande remisser och motioner.
• Ansvara för eller bidra till att utredningar och uppdrag på kommunövergripande nivå genomförs.
• Ingå i nätverk på regional och nationell nivå.
Vi söker dig som är en engagerad och driven person som ser möjligheten att, med hjälp av ett tydligt fokus på kommunövergripande frågor och processer, vidareutveckla kommunens strategiska styrning, verksamhetsstyrning och ekonomiska styrning.
Tjänsten innebär ett nära samarbete med kommundirektör, resten av kommunledningen samt politiken. Den innebär också ett nära samarbete med verksamhetsutvecklare, utredare och kvalitetsutvecklare inom kommunkoncernen. Tjänsten betyder att du kommer att ha samarbete med externa organisationer som Region Gävleborg, andra kommuner, myndigheter, företag och organisationer. Ofta arbetar du i grupp eller i par tillsammans med dina närmaste kollegor på kommunledningskontoret och framförallt i nära samarbete med befintlig kommunstrateg.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som kommunstrateg är det viktigt att du har kunskap om den mångfacetterade verksamhet som ryms inom kommunkoncernen. Du bör ha erfarenhet från arbete i en politisk styrd organisation och gärna ha arbetat nära de politiska berednings- och beslutsprocesserna och tjänsteorganisationens ledningsfunktioner.
För att känna dig trygg i rollen ser vi att du ska ha ledarskapsförmågor och kunna motivera och engagera andra. Du är strukturerad, lösningsorienterad, analytisk och samtidigt flexibel på det sättet att du behöver vara öppen för att frågor förändras på vägen som kan behöva andra lösningar. Du kommer att ha interna och externa kontakter och det behöver vara lätt att samarbeta med dig.
Du är självgående och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Att kommunicera klart och tydligt, både i tal och skrift, är en självklarhet för dig. Det kommer att vara omfattande inslag av skrivande och det är därför viktigt att du har erfarenhet av och tycker om att skriva utifrån olika syften och målgrupper. Det kommer också att vara en betydande del av ditt arbete som handlar om att hålla i workshop, föredragningar och liknande aktiviteter, vilket betyder att du behöver känna dig trygg i och ha erfarenhet av sådana sammanhang.
Det är viktigt att du är lyhörd för ledningens behov av stöd och kan samarbeta med många olika professioner och grupper. Du har erfarenhet av att självständigt driva utveckling inom ditt arbetsområde och tilltalas av att jobbet både är strategiskt och operativt.
Du ska ha relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap som exempelvis statsvetenskap, företagsekonomi, offentlig förvaltning, sociologi eller utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216