OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för Digitalisering och verksamhetsutveckling, ingår i Stadsledningskontorets avdelning för Administration och innovation, och har uppdraget att leda Umeå kommuns digitala transformation.
Enheten ska vara drivande i att skapa genomslagskraft ute i förvaltningarna samt att samordna och stödja innovationsarbetet och verksamhetsutvecklingen. Enheten leds av vår direktör för Administration och innovation.
Vi söker nu en kommunstrateg som kommer ha en viktig och strategisk roll i kommunens förändrings- och utvecklingsarbete.
Dina arbetsuppgifter
Som kommunstrateg kommer du arbeta med att implementera och förvalta Umeå kommuns nya projektmodell Projektil. Du kommer förvalta vår strategiska projektportfölj samt stödja olika program och projekt. I rollen ingår även att utveckla kommungemensamma portföljstyrningsprocesser för att effektivt kunna stödja de utvecklingsbehov och förändringar som Umeå kommun står inför.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
- Introducera nya projektledare till Umeå kommuns projektmodell
- Bidra till kunskapsutveckling hos projektledare och styrgrupper
- Vara verksamheterna behjälplig att arbeta fram business case och effekthemtagningsplaner för utvecklingsprojekt.
- Följa upp att projekten följer projektstyrningsprocessen till en rimlig och relevant nivå
- Kvalitetssäkra styrdokument för projekten
- Föreslå förenklingar i arbetssätt som kan effektivisera vårt utvecklingsarbete
- Sammanställa och ta fram beslutsunderlag för projektportföljer
Om dig
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen. För att lyckas i den här rollen har du några års erfarenhet som projektledare, med fördel även erfarenhet av större program och projekt. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med en etablerad projektmodell, gärna Projektil.
Det är en fördel om du har erfarenhet av politiskt styrda organisationer, verksamhetsarkitektur och affärsutveckling.
Som person är du självständig och trygg i dig själv. En förutsättning för att lyckas är att du har ett konsultativt förhållningssätt och du har lätt för att samarbeta och förankra idéer hos både projektmedlemmar, chefer och medarbetare.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Du inspirerar och engagerar och trivs med att leda arbetsgrupper.
Inom den nya enheten ska det vara roligt att gå till jobbet och vi tror att glada medarbetare ger bästa resultat för dem vi finns till för. Vi jobbar med ständiga förbättringar av våra arbetssätt och du vill gärna löpande medverka till att säkerställa att vårt gemensamma arbete utvecklas.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan! Du kan antingen bifoga ditt cv och personliga brev alternativt fylla i dina uppgifter i ansökningsformuläret.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.