Kommunvägledare

Kommunvägledare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Orsa kommun, en liten pärla i Siljansbygdens norra del. Här finns vildmark runt knuten och kulturen i centrum. I Orsa gör vi saker tillsammans på ett enkelt sätt med nära samverkan och korta beslutsvägar. I Orsa skapar vi med människor, inte för, här finns livskvalitet och vi gör saker möjliga. I Orsa finns gemenskap, mod och skaparkraft.


Orsa kommun jobbar aktivt med att förhindra smittspridning av covid-19, vi förväntar oss därför att du som kan är vaccinerad.


Verksamhetsområdet Service och utveckling ansvarar för kost, planering och utveckling samt gemensamt stöd och medborgarservice.

Gemensamt stöd och medborgarservice är en central stödfunktion genom administration, kontaktcenter och bemanning.



Beskrivning
Vi vill höja servicenivån för inkommande ärenden till kommunen genom att satsa på Kontaktcenter.

Till detta uppdrag söker vi nu en medarbetare som vill vara med och utveckla verksamheten. Kontaktcenter, som har i uppdrag att samordna kommunens service gentemot allmänheten, bygger på principen ”en väg in”. Syftet är ökad service och högre tillgänglighet både till vardags men även vid kriser och extraordinära händelser då Kontaktcenter är en viktig del i kommunens krisorganisation. 

Arbetsuppgifter
Kommunvägledare arbetar med flera kommunikationskanaler, såsom fysiska besök, webb, telefoni, sociala medier och e-tjänster. Arbetet innebär en hög nivå av digitalisering och arbete med olika IT-stöd, t.ex. ärendehanteringssystem. En viktig del i tjänsten är att arbeta med olika målgruppers behov av kommunikation, ta fram information och föra dialog i olika kommunikationskanaler. I arbetet som kommunvägledare gäller det att föra en god och konstruktiv dialog med verksamheterna för att utveckla servicen.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Ta emot medborgares ärenden via telefon, mail och fysiska besök.
- Kommunikation om Orsa, om kommunen och hur man nyttjar kommunens service.
- Handläggning av rutinärenden och regelstyrda beslut.
- Hjälp med hantering av e-tjänster.
- Sammanställa och arbeta med statistik.
- Initiera, ta fram och följa upp kommunikation för digitala kanaler, t.ex. webb och sociala medier.
- Vara lyhörd och återkoppla behov från medborgare till våra verksamheter.
- Övrig intern administration t.ex. hantera post.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- Genomförd eftergymnasial utbildning, gärna högskoleutbildning, med inriktning service/administration/kommunikation (eller motsvarande kunskapsnivå eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig).
- Flerårig yrkeserfarenhet från arbete med utåtriktad service.
- Mycket god kommunikativ kompetens. Lyhördhet. Förmåga att förstå olika målgruppers behov av kommunikation. Förmåga att snabbt hitta information som efterfrågas, ta fram information och att kommunicera på bästa sätt utifrån given kommunikationskanal.
- Drivkraft att utveckla dig själv och verksamheten.
- Lösningsfokuserat förhållningssätt.
- En representativ förmåga och är en utåtriktad person med hög social kompetens som har lätt för att samarbeta.
- Sinne för struktur, ordning och reda, är flexibel och har förmågan att prioritera.
- Förmåga att trivas med att jobba i högt tempo och att snabbt kunna växla mellan olika arbetsuppgifter.

För att lyckas i tjänsten ser vi att du är initiativtagande, självgående, drivande, prestigelös och att du har fallenhet för att ge god service.

För att klara arbetsuppgifterna krävs
- Hög IT-mognad då du kommer att arbeta i många IT-baserade system samtidigt. Mycket goda kunskaper i Office365. Meriterande med kunskaper i ärendehanteringssystem, telefonisystem, Sitevision, OpenE Platform, sociala medier. Erfarenhet av digitaliseringsarbete är meriterande.
- God samtalsteknik i telefon.
- Vana och skicklighet i att söka information, sammanfatta och redigera underlag, sammanställa statistik, kommunicera och följa upp i olika kommunikationskanaler.
- Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal likväl som skrift och din verbala förmåga gör att du har lätt att ta information och omsätta den till handling.

Villkor
- Vid tillsättningen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. 
- Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
- Arbetsprover kommer att genomföras som en del i rekryteringen.
- Körkort B är ett krav för tjänsten.
- Yrkeserfarenhet krävs.
- Goda kunskaper om kommunal verksamhet är meriterande.



Välkommen med din ansökan!


 


Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Orsa kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Liknande jobb


Office Manager till Norvestor

Office Manager till Norvestor

20 december 2024