OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kontaktcenter
Är du intresserad av och kunnig om hur samhället fungerar och trivs med att ge excellent service? Vi bygger ett Kontaktcenter för att underlätta för dem som behöver komma i kontakt med kommunen. Vi behöver fler kommunvägledare, vill du vara med?
Välkommen till en av Sveriges mest expansiva kommuner!
Som ett led i Uppsalas utveckling bygger vi nu ett Kontaktcenter. Att arbeta i Uppsala kommuns Kontaktcenter passar den som är kommunikativ och serviceinriktad och tycker om att ha många kontakter med olika människor. Att arbeta inom Kontaktcenter innebär nyskapande genom att tillsammans med teamet och övriga kommunorganisationen utveckla nya tjänster. Tillsammans gör vi skillnad för dem vi är till för.
Du kan läsa mer här (https://www.uppsala.se/lankar-i-sidfoten/kontakta-uppsala-kommun/)
Ditt uppdrag
De som lever, verkar och vistas i Uppsala ska kunna förvänta sig effektiv service i hanteringen av sina frågor. Det ska vara enkelt att ta kontakt med Uppsala kommun. Kontaktcenter ska vara en kvalitativ kontaktväg in till den kommunala organisationen för alla typer av ärenden enligt tanken "en väg in" och ska utgå från de behov av service, vägledning och information som finns hos dem vi är till för.
Verksamheten arbetar i nära samarbete med hela den kommunala organisationen och andra samhällsaktörer i syfte att underlätta kontakten genom hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vi ska sträva efter att minska den tid det tar från en första kontakt med kommunen tills dess att man fått hjälp med att lösa sitt ärende.
Som visstidsanställd kommunvägledare i Kontaktcenter arbetar du med information, upplysning och vägledning (t ex att fylla i blanketter, välja rätt e-tjänst) via telefon. Telefon är den främsta kontaktkanalen då Kontaktcenter också agerar växel för några av de kommunala bolagen. Du ingår i ett team med flera kollegor som tillsammans bidrar till att utveckla Uppsala Kommuns service. Frågeställningarna som du hanterar som kommunvägledare är mycket varierande och flexibilitet och lösningsfokus är därför viktiga egenskaper hos dig.
Kontaktcenter har öppet vardagar 8-17, med undantag av måndagar då vi öppnar kl. 7.30 på måndagar och torsdagar då vi stänger kl. 19. Utöver dessa öppettider hålls vissa interna möten efter kl. 17. (Dessa tider kan komma att ändras under året.)
Din bakgrund
Vi söker dig med god/gedigen erfarenhet av serviceyrket och som har god grundläggande kunskap om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner och institutioner fungerar. Du har gymnasial utbildning i kombination med erfarenhet av arbete i kundtjänst eller motsvarande. Vidare har du stort intresse av att följa med i vad som händer i omvärlden.
Det är viktigt att du har ett dokumenterat professionellt och gott bemötande och är van att arbeta med och för människor. Du är duktig på informationssökning via internet, har stor IT-mognad och nyfikenhet inför nya IT-verktyg/system.
Utbildning inom kundservice, tex certifiering/diplomering, är meriterande liksom om du har en eftergymnasial utbildning.
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt och enkelt med en god ton och en positiv anda. Mycket goda kunskaper i svenska krävs, samt goda kunskaper i engelska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Då verksamheten befinner sig under förändring och utveckling är det extra viktigt att du är en person som snarare ser möjligheter i förändring än det omvända och trivs med en bredd av uppgifter. Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Att se sammanhang och lösa mer eller mindre komplexa frågor är något du stimuleras av. Vidare söker vi dig som är intresserad av att samarbeta med andra och ingå i ett team.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Lena Forssell, chef Kontaktcenter, 018-727 45 53 (#)
Facklig företrädare:
Vision: Pernilla Rengart, 018-727 00 00 (#)
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43