OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Orsa kommun, en liten pärla i Siljansbygdens norra del. Här finns vildmark runt knuten och kulturen i centrum. I Orsa gör vi saker tillsammans på ett enkelt sätt med nära samverkan och korta beslutsvägar. I Orsa skapar vi med människor, inte för, här finns livskvalitet och vi gör saker möjliga. I Orsa finns gemenskap, mod och skaparkraft.
Verksamhetsområdet Service och utveckling ansvarar för kost, planering och utveckling samt gemensamt stöd och medborgarservice.
Gemensamt stöd och Medborgareservice är en central stödfunktion genom nämndsadministration, administrativt stöd, arkiv, inköp och upphandling, kontaktcenter, vaktmästeri samt bemanning.
Beskrivning
Under år 2021 vill Orsa kommun höja servicenivån för inkommande ärenden till kommunen genom att satsa på Kontaktcenter.
Till detta nya uppdrag söker vi nu två medarbetare som vill vara med och utveckla verksamheten. Kontaktcenter som har i uppdrag att samordna kommunens service gentemot allmänheten bygger på principen ”en väg in”. Syftet är ökad service och högre tillgänglighet både till vardags men även vid kriser och extraordinära händelser då Kontaktcenter är en viktig del i kommunens krisorganisation. Kommunvägledaren kommer att arbeta i kommunens nya Kontaktcenter i kommunhuset. Vi söker därför dig som vill anta utmaningen att som kommunvägledare vara med och fortsätta bygga upp en verksamhet som sätter invånarna och besökare i fokus när det gäller god service och hög tillgänglighet.
Arbetsuppgifter
Kommunvägledare arbetar med flera kommunikationskanaler, såsom fysiska besök, webb, telefoni, sociala medier och e-tjänster. Arbetet innebär en hög nivå av digitalisering och arbete med olika IT-stöd, t.ex. ärendehanteringssystem. En viktig del i tjänsten är att arbeta med olika målgruppers behov av kommunikation, ta fram budskap och föra dialog i olika kommunikationskanaler. I arbetet som kommunvägledare gäller det att föra en god och konstruktiv dialog med verksamheterna för att utveckla servicen.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Mottagning av fysiska besök.
- Kommunikation om Orsa och om kommunen.
- Handläggning av rutinärenden och regelstyrda beslut.
- Kommunikation och stöd kring hur man nyttjar kommunens service.
- Hjälp med hantering av e-tjänster.
- Kommunikation kring pågående ärenden.
- Initiera, ta fram och följa upp kommunikation för digitala kanaler, t.ex. webb och sociala medier.
- Vara lyhörd och återkoppla behov från externa målgrupper till våra verksamheter.
För att trivas hos oss krävs det att du gillar att arbeta i en miljö med ständiga förändringar och ett högt tempo. Du drivs av att vara med och utveckla genom att se möjligheter och lösa problem.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- Genomförd eftergymnasial utbildning, gärna högskoleutbildning, med inriktning service/administration/kommunikation (eller motsvarande kunskapsnivå eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig).
- Flerårig yrkeserfarenhet från arbete med utåtriktad service.
- Mycket god kommunikativ kompetens. Lyhördhet. Förmåga att förstå olika målgruppers behov av kommunikation. Förmåga att snabbt hitta information som efterfrågas, ta fram budskap och att kommunicera på bästa sätt utifrån given kommunikationskanal.
- Drivkraft att utveckla sig själv och verksamheten.
- Lösningsfokuserat förhållningssätt.
- En representativ förmåga och är en utåtriktad person med hög social kompetens.
- Sinne för struktur, ordning och reda, är flexibel och har förmågan att prioritera.
- Förmåga att trivs med att jobba i högt tempo och med att ha många bollar i luften.
För att lyckas i tjänsten ser vi att du är självgående, drivande, prestigelös och att du har fallenhet för att ge god service. Eftersom kvalitet är viktigt ser du det som naturligt att för den egna utvecklingen arbeta med uppföljning genom exempelvis inspelning av samtal och löpande uppföljning av ärendehantering.
För att klara arbetsuppgifterna krävs
- Hög IT-mognad då du kommer att arbeta i många IT-baserade system samtidigt.
- God samtalsteknik i telefon.
- Vana och skicklighet i att söka information, sammanfatta och redigera underlag, kommunicera och följa upp i olika kommunikationskanaler.
- God förmåga att hantera sociala medier.
- Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal likväl som skrift och din verbala förmåga gör att du har lätt att ta information och omsätta den till handling.
Villkor
Vid tillsättningen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Arbetsprover kommer att genomföras som en del i rekryteringen.
Körkort B är ett krav för tjänsten
Yrkeserfarenhet krävs
Goda kunskaper om kommunal verksamhet är meriterande.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.