OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I november 2013 öppnade Östersunds kommun ett kundcenter dit Östersundsbor, näringsidkare och besökare kan vända sig för att få information, vägledning och hjälp. I kundcentret arbetar totalt 18 kommunvägledare, en receptionist, en verksamhetssamordnare samt chef. Vi sitter i ett kontorslandskap i direkt anslutning till receptionen i Rådhuset. Nu söker vi en kommunvägledare som ska arbeta i svarsgruppen som arbetar med frågor som rör socialt stöd, vård och omsorg.
Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben och i personliga möten. Du ger kunderna korrekta och sakliga svar. Vissa samtal är väldigt långa, men många samtal är rena kopplingssamtal där du hjälper kunden att komma till rätt person inom vår organisation. Arbetet handlar om att ha medborgaren i fokus och på ett professionellt sätt hålla ärendena korta så att du snabbt kan hjälpa nästa kund. Tempot är bitvis mycket högt.
Du arbetar i grupp tillsammans med andra kommunvägledare. I huvudsak arbetar du med telefon och dator som arbetsredskap, där du under pågående samtal skriver in uppgifter, söker information i olika system etc. Det förekommer även andra administrativa uppgifter.
Flera frågor som gruppen hanterar för socialförvaltningen är mer djupgående, detta gäller till exempel orosanmälningar, ekonomiskt bistånd samt ansökan om vård. Vi tar även emot en del besök, främst från personer som söker ekonomiskt bistånd.
Våra öppettider är måndag till torsdag 08.00 - 17.00, på fredagar stänger vi 16.00.
Kvalifikationer
. Du har en personlig läggning som gör att du på ett professionellt sätt kan och vill hjälpa socialt utsatta personer, t ex personer som behöver ekonomisk hjälp eller personer som kan ha alkohol, drogproblem eller psykiska besvär. Det är även många av våra nyanlända kommunmedborgare som kommer till oss för råd, stöd och hjälp.
. Du skall vara proffs på bemötande, du brinner för att ge service och sätter alltid kunden/medborgaren i centrum.
. Du har lätt att samarbeta med olika typer av människor och trivs i en organisation där förändringar och utveckling tillhör vardagen.
. Du har erfarenhet av och fallenhet för att arbeta i olika it-system och du kan arbeta med dator och telefon samtidigt. Du har erfarenhet av informationssökning på internet och kan hantera sociala medier.
. Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Samiska i tal och skrift är meriterande.
. Du har en personlig mognad och en positiv attityd. Du är tydlig och har en problemlösande förmåga.
. Du har minst 3 års dokumenterad erfarenhet av arbete med kundkontakter och/eller arbete/utbildning inom socialtjänst, vård och omsorg eller något som vi bedömer som likvärdigt. Socionomutbildning är meriterande.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vid rekryteringen kommer vi att använda oss av rekryteringstest samt arbetsprover.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.